رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
زرین حیدری
@zarinheydari
42

عنوان بلاگ : جوایز مالی می‌توانند موجب افزایش نوآوری ها شوند
دسته : آموزشی


خلاصه گرچه بیشتر شرکت‌ها از پول برای تشویق کارمندان استفاده می‌کنند، اما پژوهش‌ها از قدیم توصیه می‌کردند که پاداش‌های خارجی (و همچنین مجازات‌ها) در حوزه کارهای خلاقانه و انتزاعی و ابداع چندان موثر نیستند. در واقع ممکن است این پاداش‌ها موجب شوند که انگیزه اصلی فرد از بین برود که دنیل پینک آن را در کارهای قرن 21 کاملا حیاتی می‌داند (به کتاب پر فروش او در سال 2009 مراجعه کنید؛ انگیزه: حقیقت شگفت آور در مورد آنچه ما را بر می‌انگیزاند).

اگرچه بیشتر شرکت ها از پول برای تشویق کارمندان استفاده می کنند، اما پژوهش ها از قدیم توصیه می کردند که پاداش های خارجی (و همچنین مجازات ها) در حوزه کارهای خلاقانه و انتزاعی و ابداع چندان موثر نیستند. در واقع ممکن است این پاداش ها موجب شوند که انگیزه اصلی فرد از بین برود که دنیل پینک آن را در کارهای قرن ۲۱ کاملا حیاتی می داند (به کتاب پر فروش او در سال ۲۰۰۹ مراجعه کنید؛ انگیزه: حقیقت شگفت آور در مورد آنچه ما را بر می انگیزاند).

تحقیقات جدید کمک می کنند تا روشن شود که چگونه و کی پاداش های مالی موجب بهبود عملکرد می شوند. در سال ۲۰۱۰ یک شرکت بزرگ آسیایی خدمات آی تی، به صورت تصادفی ۱۹ تیم (مجموعا حدود ۱۱,۴۰۰ کارمند) را به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم کرد. برای ۱۳ ماه اعضای گروه آزمون برای ارائه ایده هایی که برای اجرا پذیرفته می شدند امتیاز دریافت می کردند؛ اگر مشتری به ایده آنها امتیاز بالایی می داد نیز یک امتیاز اضافه دریافت می کردند. (امتیازها در یک فروشگاه آنلاین قابلیت نقد شدن داشتند). هیچ چیز دیگری در پروسه ارائه ایده تغییر داده نشد: همه کارمندان ایده های خود را از طریق شبکه داخلی شرکت ثبت می کردند، یک ناظر ایده ها را بررسی می کرد و یک هیئت از مدیران ارشد در مورد اینکه کدام یک از ایده ها را با مشتریان در میان بگذاریم تصمیم گیری می کردند. ایده هایی که مورد قبول مشتریان واقع می شدند اجرا می شدند و نتیجه آن دنبال می شد.

این آزمایش نشان داد که پیشنهاد پاداش به افراد موجب می شود تا ایده های بیشتری ارائه شود اما به طور میانگین افراد ایده های کمتر اما بهتری را ارائه می کردند. محققان می گویند «افزایش افراد به دلیل انگیزه» عامل کاهش تعداد ایده ها به ازای هر کارمند نبوده است (این اندیشه که مشوق های خارجی موجب از بین رفتن انگیزه های داخلی می شوند)، بلکه مشوق های هدفمند موجب شده است تا افراد ایده های بهتری ارائه کنند.

همچنین این آزمایش نشان داد که ایده هایی که توسط افراد زیادی ارائه شده اند احتمال بیشتری دارند که به مشتریان پیشنهاد شوند و اجرا شوند (نتیجه ای که بر مزایای کار گروهی تاکید می کند). اعضای گروه آزمون حتا پس از اتمام آزمایش نیز ایده های با کیفیت بیشتری را ارائه می کردند.

مایکل گیبز یکی از محققان می گوید «این مسئله غالبا درست درک نمی شود. اگر افراد نتایج یا رفتارهای اشتباهی را پاداش دهند، مشوق ها می توانند به راحتی انگیزه درونی را از بین ببرند که شامل خلاقیت نیز می شود. اما اگر آنها نتایج یا رفتارهای صحیح را پاداش دهند مسلما می توانند خلاقیت را تقویت کنند».

منابع:
  • این گزارش از شماره می 2015 مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است.

خلاصه گرچه بیشتر شرکت‌ها از پول برای تشویق کارمندان استفاده می‌کنند، اما پژوهش‌ها از قدیم توصیه می‌کردند که پاداش‌های خارجی (و همچنین مجازات‌ها) در حوزه کارهای خلاقانه و انتزاعی و ابداع چندان موثر نیستند. در واقع ممکن است این پاداش‌ها موجب شوند که انگیزه اصلی فرد از بین برود که دنیل پینک آن را در کارهای قرن 21 کاملا حیاتی می‌داند (به کتاب پر فروش او در سال 2009 مراجعه کنید؛ انگیزه: حقیقت شگفت آور در مورد آنچه ما را بر می‌انگیزاند).

اگرچه بیشتر شرکت ها از پول برای تشویق کارمندان استفاده می کنند، اما پژوهش ها از قدیم توصیه می کردند که پاداش های خارجی (و همچنین مجازات ها) در حوزه کارهای خلاقانه و انتزاعی و ابداع چندان موثر نیستند. در واقع ممکن است این پاداش ها موجب شوند که انگیزه اصلی فرد از بین برود که دنیل پینک آن را در کارهای قرن ۲۱ کاملا حیاتی می داند (به کتاب پر فروش او در سال ۲۰۰۹ مراجعه کنید؛ انگیزه: حقیقت شگفت آور در مورد آنچه ما را بر می انگیزاند).

تحقیقات جدید کمک می کنند تا روشن شود که چگونه و کی پاداش های مالی موجب بهبود عملکرد می شوند. در سال ۲۰۱۰ یک شرکت بزرگ آسیایی خدمات آی تی، به صورت تصادفی ۱۹ تیم (مجموعا حدود ۱۱,۴۰۰ کارمند) را به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم کرد. برای ۱۳ ماه اعضای گروه آزمون برای ارائه ایده هایی که برای اجرا پذیرفته می شدند امتیاز دریافت می کردند؛ اگر مشتری به ایده آنها امتیاز بالایی می داد نیز یک امتیاز اضافه دریافت می کردند. (امتیازها در یک فروشگاه آنلاین قابلیت نقد شدن داشتند). هیچ چیز دیگری در پروسه ارائه ایده تغییر داده نشد: همه کارمندان ایده های خود را از طریق شبکه داخلی شرکت ثبت می کردند، یک ناظر ایده ها را بررسی می کرد و یک هیئت از مدیران ارشد در مورد اینکه کدام یک از ایده ها را با مشتریان در میان بگذاریم تصمیم گیری می کردند. ایده هایی که مورد قبول مشتریان واقع می شدند اجرا می شدند و نتیجه آن دنبال می شد.

این آزمایش نشان داد که پیشنهاد پاداش به افراد موجب می شود تا ایده های بیشتری ارائه شود اما به طور میانگین افراد ایده های کمتر اما بهتری را ارائه می کردند. محققان می گویند «افزایش افراد به دلیل انگیزه» عامل کاهش تعداد ایده ها به ازای هر کارمند نبوده است (این اندیشه که مشوق های خارجی موجب از بین رفتن انگیزه های داخلی می شوند)، بلکه مشوق های هدفمند موجب شده است تا افراد ایده های بهتری ارائه کنند.

همچنین این آزمایش نشان داد که ایده هایی که توسط افراد زیادی ارائه شده اند احتمال بیشتری دارند که به مشتریان پیشنهاد شوند و اجرا شوند (نتیجه ای که بر مزایای کار گروهی تاکید می کند). اعضای گروه آزمون حتا پس از اتمام آزمایش نیز ایده های با کیفیت بیشتری را ارائه می کردند.

مایکل گیبز یکی از محققان می گوید «این مسئله غالبا درست درک نمی شود. اگر افراد نتایج یا رفتارهای اشتباهی را پاداش دهند، مشوق ها می توانند به راحتی انگیزه درونی را از بین ببرند که شامل خلاقیت نیز می شود. اما اگر آنها نتایج یا رفتارهای صحیح را پاداش دهند مسلما می توانند خلاقیت را تقویت کنند».

منابع:
  • این گزارش از شماره می 2015 مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است.
1394/06/16 از نهایت‌نگر
0
/
19
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333