رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب احمد آقاجان
...
597

عنوان بلاگ : نحوه محاسبه امتیاز کاربران
دسته : ershan


خلاصه روزانه افراد زیادی وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند تا ضمن برقراری ارتباط با دیگران، نیازها و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند. شبکه‌های اجتماعی به فراخور ماموریت خود، شیوه‌های گوناگونی را برای شناساندن اعضای جامعه به یکدیگر به منظور ایجاد و گسترش ارتباط کاربران به کار می‌برند. در این میان، فضاهای داد و ستد اجتماعی علاوه بر به کار بردن شیوه‌های رایج، کاربران را بر اساس الف) "فعالیت در شبکه و بازخورد دیگران" ب) "بازده و عملکرد ایجاد شده در معاملات"، ارزیابی و نتیجه را در اختیار قرار می‌دهند.

در طول فعالیت رسانه اجتماعی-تحلیلی ارشن، سوالات و ابهامات مختلفی از طرف کاربران در مورد منطق و نحوه محاسبه امتیاز مطرح شده است. به دلیل پیچیده و حساس بودن امتیازدهی به کاربران، بخش عمده ای از طرح محاسباتی حالت "الف" را در گام نخست پیاده سازی کرده بودیم. با توجه به محرمانه بودن الگوریتم های محاسباتی، از شما همراهان اجازه می خواهم تا به بیان ارکان محاسبات بسنده کنم و سپس به تعدادی از ابهامات رایج ، پاسخ دهم.

محاسبه ی امتیاز با تبعیت از روش امتیازدهی موزون[1] و با توجه به "فعالیت های کاربر" و "بازخوردهای صورت گرفته توسط دیگران"، در "بازه ی زمانی ۶۰ روز گذشته" صورت می گیرد که منجر به حاصل شدن امتیاز خام هر یک از کاربران خواهد شد. سپس امتیاز خام کاربران با رویکرد تبدیل آماری[2]، به عددی بین 100 و 300 (درآینده 500) تبدیل می شود که امتیاز نهایی کاربر را مشخص می کند. این تابع، به گونه ای به کار گرفته شده است که امتیاز کاربر را در مقایسه با سایر افراد جامعه محاسبه نماید و در نتیجه افرادی که نسبت به میانگین جامعه، در طول 60 روز گذشته، عملکرد بهتری داشته اند با افزایش امتیاز و کسانی که عملکرد بدتری داشتند با کاهش امتیاز مواجه شوند.

این محاسبات در انتهای هر روز انجام و امتیازات کاربران بروز می شوند. شما می توانید امتیاز خود و همچنین میزان تغییر آن را نسبت به روز گذشته در پروفایل تان مشاهده کنید. جدول زیر حاوی معیارهای موثر در محاسبه ی امتیاز کاربران می باشد که با توجه به ترتیب اهمیت ذکر شده اند. به عبارت دیگر، معیارهایی که قدرت و تاثیر بیشتری در امتیاز دارند در ابتدای لیست و معیارهایی که تاثیر کمتری دارند در انتهای لیست گنجانده شده اند.

نکته: پسندیدن های اخذ شده توسط کاربر، وزن ارزش بیشتری نسبت به نپسندیدن های اخذ شده دارد.

چند پرسش:

پرسش ۱: من به تازگی عضو رسانه ارشن شده ام، با توجه به سابقه طولانی تر کاربران برتر، شانسی برای راه یافتن به جمع آنان دارم؟
پاسخ: بله! با توجه به این که معیار محاسبه امتیاز، فعالیت کاربران در 60 روز گذشته است، هر کسی می تواند ظرف این مدت خود را به رتبه های بالا برساند.

پرسش ۲: من به صورت مداوم در رسانه فعالیت می کنم، اما امتیاز من بیشتر نمی شود. چرا؟
پاسخ: فعالیت مداوم در محاسبه ی امتیاز خام لحاظ می شود اما امتیاز نهایی -که تعدیل شده است-، در مقایسه با میزان فعالیت دیگر اعضای جامعه محاسبه می گردد. اگر در بازه محاسبه، نسبت میزان فعالیت شما به سایر افراد جامعه ثابت بماند، امتیاز شما هیچ تغییر نخواهد داشت. امتیاز شما زمانی تغییر می کند که نسبت میزان فعالیت شما در مقایسه با دیگر اعضا، افزایش یا کاهش داشته باشد.

پرسش ۳: من مطالب مفیدی در رسانه منتشر می کنم، اما چون تعداد رصدکنندگان و دوستانم زیاد نیست، امتیاز و نظرات روی مطالب من کم است. آیا به نظرتان این غیرمنصفانه نیست؟
پاسخ: در حقیقت هنر توسعه ی موثر شبکه ارتباطات، رمز موفقیت در ارتقای امتیاز است. مطالب کاربرانی که رصدکنندگان یا دوستان بیشتری دارند، توسط افراد بیشتری دیده می شود و شانس بیشتری برای کسب امتیاز و نظر سایر کاربران دارند. توصیه ما به کاربرانی که به دنبال افزایش مخاطبان مطالب خود هستند توسعه شبکه ارتباطات به شرح زیر است:

  • نظر دادن روی مطالبی که افراد بیشتری آن ها را می بینند:
    با درج نظر مناسب روی تحلیل ها، اخبار، بلاگ ها و دست نوشته های کاربران برتر، قادر هستید پیام خودتان را در رصدخانه ی افراد زیادی منتشر نمایید. بدین ترتیب کاربران با نظرات شما آشنا شده و می توانند شما را رصد کنند. شما حتی می توانید در نظراتی که روی مطالب مختلف می دهید، لینک دست نوشته های خود را قرار دهید تا امکان دیده شدن آن ها را افزایش دهید.
  • دوست شدن با کاربران:
    مطالب شما به دست کسانی که شما را رصد می کنند خواهد رسید. در صورتی که جامعه شما را نمی شناسد و "رصدکننده" زیادی ندارید، با افزایش تعداد دوستان خود در ارشن، مخاطبین خود را افزایش دهید.
  • دعوت دیگران با ارسال دعوتنامه:
    کسانی که با دعوت شما در ارشن عضو می شوند به شکل خودکار، در لیست دوستان تان قرار می گیرند و مطالب شما را در رصدخانه شان مشاهده می کنند.
  • استفاده از برچسب مناسب
    با انتخاب برچسب های بازار، صنعت، نماد، موضوع (اتاق) بحث و گفتگو و حتی افراد، دست نوشته های شما نه تنها برای دوستان و رصدکنندگان تان، بلکه برای تمامی کسانی که برچسب انتخاب شده را رصد می کنند، منتشر خواهد شد.

پرسش ۴: متاسفانه برخی از کاربران، با کپی متن از سایت های دیگر به انتشار دست نوشته هایی مبادرت می کنند که ارزش محتوایی کمی دارند. با توجه به تاثیر دست نوشته ها در امتیاز، ارزش کار کسانی که مطالب کم اما موثر منتشر می نمایند نادیده گرفته نخواهد شد؟
پاسخ: اگرچه این واقعیت، درست و منجر به رشد نامناسب امتیاز خواهد شد اما قطعا پایدار نخواهد ماند زیرا:

  • کاربران هوشمند کسانی را رصد خواهند کرد که مطالب ارزشمند منتشر می نمایند؛
  • مطالب سودمند با استقبال کاربران (پسندیده شدن و اخذ نظر) همراه می شود و امتیاز مناسبی را ایجاد خواهد کرد؛
  • مطالب بی ارزش با بازخورد منفی (نپسندیدن) همراه و منجر به کاهش امتیاز نگارنده خواهد شد.

پرسش ۵: به علت وجود سقف برای امتیازات (300)، کاربران برتر امکان رشد ندارند. برای این مسئله چه راهکاری اندیشیده اید؟
پاسخ: وجود سقف در یک سیستم امتیازدهی امری متداول و پذیرفته شده است. برای مثال هیچ کسی، هر قدر هم که عالی باشد، تا به حال در درسی نمره 21 نگرفته است. اگرچه امتیاز کاربران برتر از 300 بیشتر نخواهد شد اما بهبود عملکرد، فاصله امتیاز تعدیل شده ی ایشان را با دیگران افزایش می دهد که در برخی حالت ها منجر به کاهش امتیاز دیگران خواهد شد.

پی نوشت:

  • روش امتیازدهی موزون یکی از قدیمی ترین، ساده ترین و متداول ترین تکنیک های تئوری تصمیم [3] در حوزه مسائل تصمیم گیری چند معیاره[4] است. از این روش برای تعیین ارجحیت انتخاب یک گزینه[5] از بین چندین گزینه موجود، وقتی که تعداد عوامل موثر بر ارجحیت انتخاب بیشتر از یکی باشد، استفاده می شود. روش انجام کار به این صورت است که ابتدا لیستی از عوامل تاثیر گذار تهیه می شود و سپس این عوامل به ترتیب اهمیت مرتب شده و وزن دهی می شوند. امتیاز کل هر گزینه مجموع موزون امتیازات آن ها در تک تک معیارها محاسبه می شود. سپس همه گزینه های موجود را می توان با توجه به امتیازی که به دست آورده اند باهم مقایسه کرد.

    مثال: چهار کاندید برای یک شغل وجود دارد، برای این شغل معیارهای مختلفی به صورت زیر تعریف شده و وزن دهی شده اند. امتیاز هر کاندید در هر معیار و امتیاز کلی آن ها در جدول زیر خلاصه شده است:

برای مطالعه بیشتر در مورد روش امتیازدهی موزون و ملاحظات آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.dfpni.gov.uk/eag-the-weighting-and-scoring-method

  • تبدیل آماری بر روی داده های آماری، با استفاده از یک تابع تبدیل به شکل زیر صورت می گیرد:
    به این ترتیب هر یک از داده های نمونه آماری، با استفاده از تابع تبدیل، به داده جدیدی تبدیل می شوند که ممکن است خواص آماری متفاوتی با نمونه اولیه داشته باشد. تبدیل آماری معمولا برای افزایش تفسیر پذیری، سهولت تحلیل آماری و قابلیت ارائه بیشتر و یا تولید داده هایی با تابع چگالی احتمال دلخواه، روی داده های آماری استفاده می شوند.

    برای مثال فرض کنید متغیر تصادفی X نشانگر درآمد سالانه افراد یک جامعه باشد، اگر فرض کنیم که X توزیع نرمال دارد (با استفاده از قضیه حد مرکزی[6] ) می توانیم تابعی داشته باشیم که X را به یک دهک درآمدی تبدیل کند. ورودی این تابع میزان درآمد سالیانه یک فرد (X) و خروجی آن، دهک متناظر درآمدی فرد (Y، یک عدد بین 1 و 10) خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید انجام تحلیل، مقایسه و حتی قابلیت ارائه Y بسیار بیشتر از X است.

تبدیل های لگاریتمی، خطی، توانی، نرمالیزه کردن محدود کردن دامنه از تبدیل های پرکاربرد در علم آمار هستند. برای مطالعه بیشتر در مورد تبدیل های آماری می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_transformation_(statistics)

[1] Weighted Scoring Method
[2] Statistical Transformation
[3] Decision Theory
[4] Multi Criteria Decision Analysis: MCDA
[5] Alternative
[6] Central Limit Theorem

منابع:
  • این نوشته برگرفته از رویکرد شرکت راهکارهای جامع ارشن در طراحی این رسانه است.

خلاصه روزانه افراد زیادی وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند تا ضمن برقراری ارتباط با دیگران، نیازها و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند. شبکه‌های اجتماعی به فراخور ماموریت خود، شیوه‌های گوناگونی را برای شناساندن اعضای جامعه به یکدیگر به منظور ایجاد و گسترش ارتباط کاربران به کار می‌برند. در این میان، فضاهای داد و ستد اجتماعی علاوه بر به کار بردن شیوه‌های رایج، کاربران را بر اساس الف) "فعالیت در شبکه و بازخورد دیگران" ب) "بازده و عملکرد ایجاد شده در معاملات"، ارزیابی و نتیجه را در اختیار قرار می‌دهند.

در طول فعالیت رسانه اجتماعی-تحلیلی ارشن، سوالات و ابهامات مختلفی از طرف کاربران در مورد منطق و نحوه محاسبه امتیاز مطرح شده است. به دلیل پیچیده و حساس بودن امتیازدهی به کاربران، بخش عمده ای از طرح محاسباتی حالت "الف" را در گام نخست پیاده سازی کرده بودیم. با توجه به محرمانه بودن الگوریتم های محاسباتی، از شما همراهان اجازه می خواهم تا به بیان ارکان محاسبات بسنده کنم و سپس به تعدادی از ابهامات رایج ، پاسخ دهم.

محاسبه ی امتیاز با تبعیت از روش امتیازدهی موزون[1] و با توجه به "فعالیت های کاربر" و "بازخوردهای صورت گرفته توسط دیگران"، در "بازه ی زمانی ۶۰ روز گذشته" صورت می گیرد که منجر به حاصل شدن امتیاز خام هر یک از کاربران خواهد شد. سپس امتیاز خام کاربران با رویکرد تبدیل آماری[2]، به عددی بین 100 و 300 (درآینده 500) تبدیل می شود که امتیاز نهایی کاربر را مشخص می کند. این تابع، به گونه ای به کار گرفته شده است که امتیاز کاربر را در مقایسه با سایر افراد جامعه محاسبه نماید و در نتیجه افرادی که نسبت به میانگین جامعه، در طول 60 روز گذشته، عملکرد بهتری داشته اند با افزایش امتیاز و کسانی که عملکرد بدتری داشتند با کاهش امتیاز مواجه شوند.

این محاسبات در انتهای هر روز انجام و امتیازات کاربران بروز می شوند. شما می توانید امتیاز خود و همچنین میزان تغییر آن را نسبت به روز گذشته در پروفایل تان مشاهده کنید. جدول زیر حاوی معیارهای موثر در محاسبه ی امتیاز کاربران می باشد که با توجه به ترتیب اهمیت ذکر شده اند. به عبارت دیگر، معیارهایی که قدرت و تاثیر بیشتری در امتیاز دارند در ابتدای لیست و معیارهایی که تاثیر کمتری دارند در انتهای لیست گنجانده شده اند.

نکته: پسندیدن های اخذ شده توسط کاربر، وزن ارزش بیشتری نسبت به نپسندیدن های اخذ شده دارد.

چند پرسش:

پرسش ۱: من به تازگی عضو رسانه ارشن شده ام، با توجه به سابقه طولانی تر کاربران برتر، شانسی برای راه یافتن به جمع آنان دارم؟
پاسخ: بله! با توجه به این که معیار محاسبه امتیاز، فعالیت کاربران در 60 روز گذشته است، هر کسی می تواند ظرف این مدت خود را به رتبه های بالا برساند.

پرسش ۲: من به صورت مداوم در رسانه فعالیت می کنم، اما امتیاز من بیشتر نمی شود. چرا؟
پاسخ: فعالیت مداوم در محاسبه ی امتیاز خام لحاظ می شود اما امتیاز نهایی -که تعدیل شده است-، در مقایسه با میزان فعالیت دیگر اعضای جامعه محاسبه می گردد. اگر در بازه محاسبه، نسبت میزان فعالیت شما به سایر افراد جامعه ثابت بماند، امتیاز شما هیچ تغییر نخواهد داشت. امتیاز شما زمانی تغییر می کند که نسبت میزان فعالیت شما در مقایسه با دیگر اعضا، افزایش یا کاهش داشته باشد.

پرسش ۳: من مطالب مفیدی در رسانه منتشر می کنم، اما چون تعداد رصدکنندگان و دوستانم زیاد نیست، امتیاز و نظرات روی مطالب من کم است. آیا به نظرتان این غیرمنصفانه نیست؟
پاسخ: در حقیقت هنر توسعه ی موثر شبکه ارتباطات، رمز موفقیت در ارتقای امتیاز است. مطالب کاربرانی که رصدکنندگان یا دوستان بیشتری دارند، توسط افراد بیشتری دیده می شود و شانس بیشتری برای کسب امتیاز و نظر سایر کاربران دارند. توصیه ما به کاربرانی که به دنبال افزایش مخاطبان مطالب خود هستند توسعه شبکه ارتباطات به شرح زیر است:

  • نظر دادن روی مطالبی که افراد بیشتری آن ها را می بینند:
    با درج نظر مناسب روی تحلیل ها، اخبار، بلاگ ها و دست نوشته های کاربران برتر، قادر هستید پیام خودتان را در رصدخانه ی افراد زیادی منتشر نمایید. بدین ترتیب کاربران با نظرات شما آشنا شده و می توانند شما را رصد کنند. شما حتی می توانید در نظراتی که روی مطالب مختلف می دهید، لینک دست نوشته های خود را قرار دهید تا امکان دیده شدن آن ها را افزایش دهید.
  • دوست شدن با کاربران:
    مطالب شما به دست کسانی که شما را رصد می کنند خواهد رسید. در صورتی که جامعه شما را نمی شناسد و "رصدکننده" زیادی ندارید، با افزایش تعداد دوستان خود در ارشن، مخاطبین خود را افزایش دهید.
  • دعوت دیگران با ارسال دعوتنامه:
    کسانی که با دعوت شما در ارشن عضو می شوند به شکل خودکار، در لیست دوستان تان قرار می گیرند و مطالب شما را در رصدخانه شان مشاهده می کنند.
  • استفاده از برچسب مناسب
    با انتخاب برچسب های بازار، صنعت، نماد، موضوع (اتاق) بحث و گفتگو و حتی افراد، دست نوشته های شما نه تنها برای دوستان و رصدکنندگان تان، بلکه برای تمامی کسانی که برچسب انتخاب شده را رصد می کنند، منتشر خواهد شد.

پرسش ۴: متاسفانه برخی از کاربران، با کپی متن از سایت های دیگر به انتشار دست نوشته هایی مبادرت می کنند که ارزش محتوایی کمی دارند. با توجه به تاثیر دست نوشته ها در امتیاز، ارزش کار کسانی که مطالب کم اما موثر منتشر می نمایند نادیده گرفته نخواهد شد؟
پاسخ: اگرچه این واقعیت، درست و منجر به رشد نامناسب امتیاز خواهد شد اما قطعا پایدار نخواهد ماند زیرا:

  • کاربران هوشمند کسانی را رصد خواهند کرد که مطالب ارزشمند منتشر می نمایند؛
  • مطالب سودمند با استقبال کاربران (پسندیده شدن و اخذ نظر) همراه می شود و امتیاز مناسبی را ایجاد خواهد کرد؛
  • مطالب بی ارزش با بازخورد منفی (نپسندیدن) همراه و منجر به کاهش امتیاز نگارنده خواهد شد.

پرسش ۵: به علت وجود سقف برای امتیازات (300)، کاربران برتر امکان رشد ندارند. برای این مسئله چه راهکاری اندیشیده اید؟
پاسخ: وجود سقف در یک سیستم امتیازدهی امری متداول و پذیرفته شده است. برای مثال هیچ کسی، هر قدر هم که عالی باشد، تا به حال در درسی نمره 21 نگرفته است. اگرچه امتیاز کاربران برتر از 300 بیشتر نخواهد شد اما بهبود عملکرد، فاصله امتیاز تعدیل شده ی ایشان را با دیگران افزایش می دهد که در برخی حالت ها منجر به کاهش امتیاز دیگران خواهد شد.

پی نوشت:

  • روش امتیازدهی موزون یکی از قدیمی ترین، ساده ترین و متداول ترین تکنیک های تئوری تصمیم [3] در حوزه مسائل تصمیم گیری چند معیاره[4] است. از این روش برای تعیین ارجحیت انتخاب یک گزینه[5] از بین چندین گزینه موجود، وقتی که تعداد عوامل موثر بر ارجحیت انتخاب بیشتر از یکی باشد، استفاده می شود. روش انجام کار به این صورت است که ابتدا لیستی از عوامل تاثیر گذار تهیه می شود و سپس این عوامل به ترتیب اهمیت مرتب شده و وزن دهی می شوند. امتیاز کل هر گزینه مجموع موزون امتیازات آن ها در تک تک معیارها محاسبه می شود. سپس همه گزینه های موجود را می توان با توجه به امتیازی که به دست آورده اند باهم مقایسه کرد.

    مثال: چهار کاندید برای یک شغل وجود دارد، برای این شغل معیارهای مختلفی به صورت زیر تعریف شده و وزن دهی شده اند. امتیاز هر کاندید در هر معیار و امتیاز کلی آن ها در جدول زیر خلاصه شده است:

برای مطالعه بیشتر در مورد روش امتیازدهی موزون و ملاحظات آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.dfpni.gov.uk/eag-the-weighting-and-scoring-method

  • تبدیل آماری بر روی داده های آماری، با استفاده از یک تابع تبدیل به شکل زیر صورت می گیرد:
    به این ترتیب هر یک از داده های نمونه آماری، با استفاده از تابع تبدیل، به داده جدیدی تبدیل می شوند که ممکن است خواص آماری متفاوتی با نمونه اولیه داشته باشد. تبدیل آماری معمولا برای افزایش تفسیر پذیری، سهولت تحلیل آماری و قابلیت ارائه بیشتر و یا تولید داده هایی با تابع چگالی احتمال دلخواه، روی داده های آماری استفاده می شوند.

    برای مثال فرض کنید متغیر تصادفی X نشانگر درآمد سالانه افراد یک جامعه باشد، اگر فرض کنیم که X توزیع نرمال دارد (با استفاده از قضیه حد مرکزی[6] ) می توانیم تابعی داشته باشیم که X را به یک دهک درآمدی تبدیل کند. ورودی این تابع میزان درآمد سالیانه یک فرد (X) و خروجی آن، دهک متناظر درآمدی فرد (Y، یک عدد بین 1 و 10) خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید انجام تحلیل، مقایسه و حتی قابلیت ارائه Y بسیار بیشتر از X است.

تبدیل های لگاریتمی، خطی، توانی، نرمالیزه کردن محدود کردن دامنه از تبدیل های پرکاربرد در علم آمار هستند. برای مطالعه بیشتر در مورد تبدیل های آماری می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_transformation_(statistics)

[1] Weighted Scoring Method
[2] Statistical Transformation
[3] Decision Theory
[4] Multi Criteria Decision Analysis: MCDA
[5] Alternative
[6] Central Limit Theorem

منابع:
  • این نوشته برگرفته از رویکرد شرکت راهکارهای جامع ارشن در طراحی این رسانه است.
1394/05/15 از نهایت‌نگر
0
/
55
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333