رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
رباب وفائی
@r.vafaei1395
64

عنوان بلاگ : «بایدهای» فیشر برای سرمایه‌گذاری موفق
دسته : آموزشی


خلاصه فیشر از نظریه‌پردازان بزرگ سرمایه‌گذاری در بازار است که کتابی با عنوان سهام عادی و سود غیرعادی دارد. وارن بافت وی را پس از گراهام یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان بازار سهام دانسته و خود شخصا در حضور وی تعلیم یافته است. تاکید اصلی فیشر بر انتخاب شرکت برتر است. از دید وی شرکت برتر یعنی شرکتی که فروش، حاشیه سود و گردش نقد بالا و هزینه پایین داشته باشد..

باید های فیشر:

۱-آیا شرکت مد نظر محصولات یا خدماتی با پتانسیل بازار کافی دارد که افزایش فروش قابل توجه به مدت حداقل چند سال را، میسر سازد؟ یک شرکت باید دارای محصولاتی باشد که به نیاز تعداد بیشتری «مخاطبین هدف» پاسخ دهد و باید بخشی از بازار های در حال توسعه باشد.

۲- آیا مدیریت شرکت، قصد دارد که به تولید محصولات یا فرایند های جدید ادامه بدهد؟ برای آن که وقتی از پتانسیل رشد خط تولید کنونی، تا حد زیادی بهر ه برداری شد، آن گاه [به واسطه ارائه محصولات جدید] پتانسیل فروش کل، باز هم بالا رود؟ مدیریت شرکت، باید این پتانسیل را داشته باشد که پس از آن که محصول فعلی به دوره ی بلوغ خود رسید، با استفاده از نوآوری، هم چنان افزایش فروش را حفظ کند.

۳- فعالیت های تحقیق و توسعه ای شرکت به نسبت ابعادش، چقدر موثر هستند؟ یک شرکت برای بقا در صنعت رقابتی باید تحقیق و توسعه ی موثر و کارآمدی داشته باشد و همین طور توسعه ای که در عملکرد شرکت، خود را نشان بدهد.

۴- آیا شرکت محصولات خاصی دارد؟ برخی از محصولات شرکت ها خصوصیاتی دارند که آنها را شاخص می سازد و بنابراین این پتانسیل را دارند که عموم مردم بدون نیاز به تبلیغات آنها را خریداری کنند.

۵- آیا شرکت حاشیه ی سود ارزشمندی دارد؟ علاوه بر رشد، شرکت باید از یک حاشیه ی سود خوب نیز برخوردار باشد تا ارزش سرمایه ی صاحبان سهام را افزایش دهد.

download_3

۶- شرکت برای حفظ یا بهبود حاشیه ی سود خود چه می کند؟ با در نظر گرفتن بی ثباتی فضای اقتصادی، فشار زیادی بر روی شرکت ها وجود دارد تا حاشیه ی سود خود را حفظ کنند یا ارتقاء ببخشند. مهم این است که شرکت، پتانسیل کاهش هزینه ها برای افزایش حاشیه ی سود در دراز مدت را داشته باشد.

7-شرکت به سود، نگرش کوتاه مدت دارد یا بلند مدت؟ شرکت ها باید نگاه بلند مدت به موضوع سود داشته باشند و استراتژی هایی را به کار بگیرند که در بلند مدت، سود را حفظ نموده یا افزایش دهد.

8- در آینده ی قابل پیش بینی، آیا رشد شرکت، نیاز به تأمین منابع مالی با فروش سهام، پیدا خواهد کرد؟ شرکت باید آن قدر نقدینگی و پول نقد قابل توجه و همین طور توانایی بالای اخذ وام داشته باشد، تا بتواند هزینه های مربوط به رشد را تأمین کند.

9- آیا مدیریت، وقتی امور خوب پیش می روند با سهامداران خود به راحتی صحبت می کند، اما زمانی نوبت به گرفتاری ها و نا امیدی ها می رسد، سکوت پیشه می کند؟ صحبت رک و راست مدیریت شرکت در زمان های خوب و بد ضروری است، چرا که سرمایه گذاران حق دارند بدانند، اوضاع دقیقا از چه قرار است.

۱۰- تحلیل هزینه و نظارت حسابداری شرکت چقدر خوب است؟ کنترل هزینه که حاصل تحلیل موثر و کارآمد هزینه ها توسط شرکت است، باید پیش از سرمایه گذاری مد نظر قرار گیرد.

4_1

منابع:
  • http://farachart.com///

خلاصه فیشر از نظریه‌پردازان بزرگ سرمایه‌گذاری در بازار است که کتابی با عنوان سهام عادی و سود غیرعادی دارد. وارن بافت وی را پس از گراهام یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان بازار سهام دانسته و خود شخصا در حضور وی تعلیم یافته است. تاکید اصلی فیشر بر انتخاب شرکت برتر است. از دید وی شرکت برتر یعنی شرکتی که فروش، حاشیه سود و گردش نقد بالا و هزینه پایین داشته باشد..

باید های فیشر:

۱-آیا شرکت مد نظر محصولات یا خدماتی با پتانسیل بازار کافی دارد که افزایش فروش قابل توجه به مدت حداقل چند سال را، میسر سازد؟ یک شرکت باید دارای محصولاتی باشد که به نیاز تعداد بیشتری «مخاطبین هدف» پاسخ دهد و باید بخشی از بازار های در حال توسعه باشد.

۲- آیا مدیریت شرکت، قصد دارد که به تولید محصولات یا فرایند های جدید ادامه بدهد؟ برای آن که وقتی از پتانسیل رشد خط تولید کنونی، تا حد زیادی بهر ه برداری شد، آن گاه [به واسطه ارائه محصولات جدید] پتانسیل فروش کل، باز هم بالا رود؟ مدیریت شرکت، باید این پتانسیل را داشته باشد که پس از آن که محصول فعلی به دوره ی بلوغ خود رسید، با استفاده از نوآوری، هم چنان افزایش فروش را حفظ کند.

۳- فعالیت های تحقیق و توسعه ای شرکت به نسبت ابعادش، چقدر موثر هستند؟ یک شرکت برای بقا در صنعت رقابتی باید تحقیق و توسعه ی موثر و کارآمدی داشته باشد و همین طور توسعه ای که در عملکرد شرکت، خود را نشان بدهد.

۴- آیا شرکت محصولات خاصی دارد؟ برخی از محصولات شرکت ها خصوصیاتی دارند که آنها را شاخص می سازد و بنابراین این پتانسیل را دارند که عموم مردم بدون نیاز به تبلیغات آنها را خریداری کنند.

۵- آیا شرکت حاشیه ی سود ارزشمندی دارد؟ علاوه بر رشد، شرکت باید از یک حاشیه ی سود خوب نیز برخوردار باشد تا ارزش سرمایه ی صاحبان سهام را افزایش دهد.

download_3

۶- شرکت برای حفظ یا بهبود حاشیه ی سود خود چه می کند؟ با در نظر گرفتن بی ثباتی فضای اقتصادی، فشار زیادی بر روی شرکت ها وجود دارد تا حاشیه ی سود خود را حفظ کنند یا ارتقاء ببخشند. مهم این است که شرکت، پتانسیل کاهش هزینه ها برای افزایش حاشیه ی سود در دراز مدت را داشته باشد.

7-شرکت به سود، نگرش کوتاه مدت دارد یا بلند مدت؟ شرکت ها باید نگاه بلند مدت به موضوع سود داشته باشند و استراتژی هایی را به کار بگیرند که در بلند مدت، سود را حفظ نموده یا افزایش دهد.

8- در آینده ی قابل پیش بینی، آیا رشد شرکت، نیاز به تأمین منابع مالی با فروش سهام، پیدا خواهد کرد؟ شرکت باید آن قدر نقدینگی و پول نقد قابل توجه و همین طور توانایی بالای اخذ وام داشته باشد، تا بتواند هزینه های مربوط به رشد را تأمین کند.

9- آیا مدیریت، وقتی امور خوب پیش می روند با سهامداران خود به راحتی صحبت می کند، اما زمانی نوبت به گرفتاری ها و نا امیدی ها می رسد، سکوت پیشه می کند؟ صحبت رک و راست مدیریت شرکت در زمان های خوب و بد ضروری است، چرا که سرمایه گذاران حق دارند بدانند، اوضاع دقیقا از چه قرار است.

۱۰- تحلیل هزینه و نظارت حسابداری شرکت چقدر خوب است؟ کنترل هزینه که حاصل تحلیل موثر و کارآمد هزینه ها توسط شرکت است، باید پیش از سرمایه گذاری مد نظر قرار گیرد.

4_1

منابع:
  • http://farachart.com///
1394/04/21 از نهایت‌نگر
0
/
17
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333