رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
مهدی حسینی
@hoseyni_boss
175

عنوان بلاگ : در صورت دستیابی به توافق هسته ای کدام گروه های بورسی رشد مناسب تری دارند و بازده بیشتری را نصیب سرمایه گذاران خود می کنند؟


خلاصه در پاسخ به این سوال باید گفت که توافق هسته ای به منزله یک نیروی قوی برای کل بازار است که توانایی رشد دادن شاخص کل تا محدوده های بالای ۷۵ هزار واحدی را در کوتاه مدت دارد که این رشد بازار به صورت دسته جمعی خواهد بود و قیمت اغلب سهم ها با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو خواهد شد.اما می توان گفت که در یک قاعده کلی صنایع و به تبع ان شرکت هایی که بیشترین ضربه را از تحریم ها خورده اند پس از توافق مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت.

در پاسخ به این سوال باید گفت که توافق هسته ای به منزله یک نیروی قوی برای کل بازار است که توانایی رشد دادن شاخص کل تا محدوده های بالای ۷۵ هزار واحدی را در کوتاه مدت دارد که این رشد بازار به صورت دسته جمعی خواهد بود و قیمت اغلب سهم ها با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو خواهد شد.اما می توان گفت که در یک قاعده کلی صنایع و به تبع ان شرکت هایی که بیشترین ضربه را از تحریم ها خورده اند پس از توافق مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت. در رأس گروه های پیشرو گروه بانکی، حمل و نقل، خودرو و تا حدودی شیمیایی ها قرار دارند

گروه بانکی:


اگر توافقات حاصل شود، روابط و مبادلات بین المللی رونق می یابد و درآمد بانک ها از محل کارمزدهای بین المللی افزایش می یابد؛ همچنین گشایش اعتبارات اسنادی(LC) و انجام معاملات بانکی از مجرای رسمی،هزینه های مبادلات سنگینی که در حال حاضر به خاطر دور زدن تحریم ها به بانک ها تحمیل می شود را به شدت کاهش خواهد داد و منجر به افزایش درآمد بانک ها خواهد شد.در این بین بانک های صادرات، ملت و تجارت که به ترتیب بیشترین تعداد شعب خارجی را در کشورهای منطقه و اروپا دارند اثرات بسیار مناسب و مستقیمی را در سودآوری خود به واسطه حل و فصل مسئله سوئیفت خواهند داشت. لازم است ذکر کنیم وضعیت بعضا نامناسب عملیاتی بانک ها به خصوص در کوتاه مدت نمی تواند مانعی در راستای رشد قیمت سهام آنها باشد.

گروه خودرویی:


به دلیل بروز موانعی بر سر راه تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید این صنعت که بخش قابل توجهی از آن در کشورهای خارجی فراهم می شود، ضرر و زیان هنگفتی بعد از تحریم ها به این صنعت وارد شد.با لغو تحریم های بین المللی در فرآیند واردات قطعات و لوازم مورد نیاز، تولید به آسانی انجام می شود و هزینه بهای تمام شده خودروسازان با کاهش نرخ دلار کاهش چشمگیری خواهد داشت،شرکت های خودروسازی پس از توافق بار دیگر تعاملات و همکاری های خود را با خودروسازان خارجی که به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری سر باز زده اند،به ویژه خودروسازان فرانسوی،از سر خواهند گرفت که به طور قطع تمامی این موارد در کنار یکدیگر می توانند به بهبود وضعیت عملکرد خودروسازان،کاهش زیان های واردشده و درنهایت دستیابی به سودآوری مداوم این صنعت منجر شود. همچنین این گروه به دلیل امکان ورود تکنولوژی خودروسازی روز دنیا در قالب تفاهم نامه های جدید میان تولید کنندگان داخلی و خارجی مورد استقبال سرمایه گذاران واقع خواهد شد.

گروه شیمیایی(پتروشیمی ها):


اگرچه واحدهای پتروشیمی طی سال گذشته علیرغم اعمال تحریم های بین المللی درآمدهای صادراتی مناسبی از محل افزایش نرخ ارز کسب کرده اند.ولی این روند با کاهش قیمت نفت و بالطبع کاهش بهای جهانی محصولات پتروشیمی و تثبیت نرخ دلار در محدوده ۳۳۰۰ تومان متوقف شده است و سودآوری پتروشیمی ها کاهش یافته است.حال کاهش و لغو تحریم های بین المللی می تواند منجر به باز شدن درب های بازارهای خارجی به سوی محصولات تولیدی پتروشیمی ها شود، به گونه ای که با رفع موانع صادراتی پیش روی پتروشیمی ها بازارهای مقصد برای صادرات محصولات پتروشیمی گسترش می یابد.علاوه بر این،درآمدهای ارزی حاصل از فروش خارجی محصولات و نقل و انتقالات بانکی نیز با سهولت بیشتری نسبت به قبل انجام می پذیرد و مشکلات موجود بر سر راه دریافت درآمدهای ارزی مرتفع می گردد.

حمل و نقلی ها:


صنعت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی جهان بزرگ ترین صنعت بین المللی در جهان است که چالش های امروزه آن را می توان به عوامل گوناگونی از جمله رکود بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت، افزایش نرخ سوخت و سایر عواملی که از بحث خارج است نسبت داد. “به گفته رئیس کمسیون حمل و نقل حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می شود، ولی ما به دلیل نداشتن تسهیلات ارزان قیمت بانکی و محدودیت بندری آن طور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.” کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشکل دیگری نیز دارد و آن تحریم هایی است که از بدو پیروزی انقلاب شروع شده و در سال های اخیر شدت یافته است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بیش از پنج سال پیش تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته است که این تحریم ها موجب شده که هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده کالا در ایران به حدود دو برابر میانگین جهانی برسد. لذا با لغو تحریم ها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق می افتد، چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که با تحریم ها غیر فعال شده است. همچنین بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالای ایران خودداری می کنند. با کاهش شدید نرخ کرایه های حمل و پایین آمدن درآمدها و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت سوخت، حاشیه سود شرکتهای کشتیرانی به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. از آن جائی که سهم نفت در بودجه عمومی دولت هنوز بـخش قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد بنابراین، کاهش درآمدهای نفتی موجب کاهش تجارت و به تبع آن کاهش تردد کشتی در بنادر کشور و در نتیجه کاهش درآمد شرکت های کشتیرانی، فعالان و ذینفعان در بنادر خواهد شد.

نتیجه گیری:


و اما در کل با رفع تحریم ها هر چند بازار در کوتاه مدت تحت جو صعودی قرار خواهد گرفت اما شرایط صنایع حتی پس از رفع تحریم ها هم در کوتاه مدت و حتی میان مدت تغییری نخواهد داشت چرا که علاوه بر تحریم ها از صنایعی که در بالا نام بردیم با مشکلات و ابهامات داخلی فراوانی روبرو هستند که شاید بیش از تحریم ها بر آنها تأثیر منفی گذاشته اند. به هر حال می بایست تا ۱۰ تیرماه منتظر بود تا اینکه انشاا… شاهد نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای بین ۵+۱ باشیم.

منابع:
  • جستجو در مطالب تلگرام

خلاصه در پاسخ به این سوال باید گفت که توافق هسته ای به منزله یک نیروی قوی برای کل بازار است که توانایی رشد دادن شاخص کل تا محدوده های بالای ۷۵ هزار واحدی را در کوتاه مدت دارد که این رشد بازار به صورت دسته جمعی خواهد بود و قیمت اغلب سهم ها با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو خواهد شد.اما می توان گفت که در یک قاعده کلی صنایع و به تبع ان شرکت هایی که بیشترین ضربه را از تحریم ها خورده اند پس از توافق مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت.

در پاسخ به این سوال باید گفت که توافق هسته ای به منزله یک نیروی قوی برای کل بازار است که توانایی رشد دادن شاخص کل تا محدوده های بالای ۷۵ هزار واحدی را در کوتاه مدت دارد که این رشد بازار به صورت دسته جمعی خواهد بود و قیمت اغلب سهم ها با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبرو خواهد شد.اما می توان گفت که در یک قاعده کلی صنایع و به تبع ان شرکت هایی که بیشترین ضربه را از تحریم ها خورده اند پس از توافق مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت. در رأس گروه های پیشرو گروه بانکی، حمل و نقل، خودرو و تا حدودی شیمیایی ها قرار دارند

گروه بانکی:


اگر توافقات حاصل شود، روابط و مبادلات بین المللی رونق می یابد و درآمد بانک ها از محل کارمزدهای بین المللی افزایش می یابد؛ همچنین گشایش اعتبارات اسنادی(LC) و انجام معاملات بانکی از مجرای رسمی،هزینه های مبادلات سنگینی که در حال حاضر به خاطر دور زدن تحریم ها به بانک ها تحمیل می شود را به شدت کاهش خواهد داد و منجر به افزایش درآمد بانک ها خواهد شد.در این بین بانک های صادرات، ملت و تجارت که به ترتیب بیشترین تعداد شعب خارجی را در کشورهای منطقه و اروپا دارند اثرات بسیار مناسب و مستقیمی را در سودآوری خود به واسطه حل و فصل مسئله سوئیفت خواهند داشت. لازم است ذکر کنیم وضعیت بعضا نامناسب عملیاتی بانک ها به خصوص در کوتاه مدت نمی تواند مانعی در راستای رشد قیمت سهام آنها باشد.

گروه خودرویی:


به دلیل بروز موانعی بر سر راه تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید این صنعت که بخش قابل توجهی از آن در کشورهای خارجی فراهم می شود، ضرر و زیان هنگفتی بعد از تحریم ها به این صنعت وارد شد.با لغو تحریم های بین المللی در فرآیند واردات قطعات و لوازم مورد نیاز، تولید به آسانی انجام می شود و هزینه بهای تمام شده خودروسازان با کاهش نرخ دلار کاهش چشمگیری خواهد داشت،شرکت های خودروسازی پس از توافق بار دیگر تعاملات و همکاری های خود را با خودروسازان خارجی که به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری سر باز زده اند،به ویژه خودروسازان فرانسوی،از سر خواهند گرفت که به طور قطع تمامی این موارد در کنار یکدیگر می توانند به بهبود وضعیت عملکرد خودروسازان،کاهش زیان های واردشده و درنهایت دستیابی به سودآوری مداوم این صنعت منجر شود. همچنین این گروه به دلیل امکان ورود تکنولوژی خودروسازی روز دنیا در قالب تفاهم نامه های جدید میان تولید کنندگان داخلی و خارجی مورد استقبال سرمایه گذاران واقع خواهد شد.

گروه شیمیایی(پتروشیمی ها):


اگرچه واحدهای پتروشیمی طی سال گذشته علیرغم اعمال تحریم های بین المللی درآمدهای صادراتی مناسبی از محل افزایش نرخ ارز کسب کرده اند.ولی این روند با کاهش قیمت نفت و بالطبع کاهش بهای جهانی محصولات پتروشیمی و تثبیت نرخ دلار در محدوده ۳۳۰۰ تومان متوقف شده است و سودآوری پتروشیمی ها کاهش یافته است.حال کاهش و لغو تحریم های بین المللی می تواند منجر به باز شدن درب های بازارهای خارجی به سوی محصولات تولیدی پتروشیمی ها شود، به گونه ای که با رفع موانع صادراتی پیش روی پتروشیمی ها بازارهای مقصد برای صادرات محصولات پتروشیمی گسترش می یابد.علاوه بر این،درآمدهای ارزی حاصل از فروش خارجی محصولات و نقل و انتقالات بانکی نیز با سهولت بیشتری نسبت به قبل انجام می پذیرد و مشکلات موجود بر سر راه دریافت درآمدهای ارزی مرتفع می گردد.

حمل و نقلی ها:


صنعت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی جهان بزرگ ترین صنعت بین المللی در جهان است که چالش های امروزه آن را می توان به عوامل گوناگونی از جمله رکود بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت، افزایش نرخ سوخت و سایر عواملی که از بحث خارج است نسبت داد. “به گفته رئیس کمسیون حمل و نقل حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می شود، ولی ما به دلیل نداشتن تسهیلات ارزان قیمت بانکی و محدودیت بندری آن طور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.” کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشکل دیگری نیز دارد و آن تحریم هایی است که از بدو پیروزی انقلاب شروع شده و در سال های اخیر شدت یافته است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بیش از پنج سال پیش تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته است که این تحریم ها موجب شده که هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده کالا در ایران به حدود دو برابر میانگین جهانی برسد. لذا با لغو تحریم ها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق می افتد، چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که با تحریم ها غیر فعال شده است. همچنین بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالای ایران خودداری می کنند. با کاهش شدید نرخ کرایه های حمل و پایین آمدن درآمدها و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت سوخت، حاشیه سود شرکتهای کشتیرانی به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. از آن جائی که سهم نفت در بودجه عمومی دولت هنوز بـخش قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد بنابراین، کاهش درآمدهای نفتی موجب کاهش تجارت و به تبع آن کاهش تردد کشتی در بنادر کشور و در نتیجه کاهش درآمد شرکت های کشتیرانی، فعالان و ذینفعان در بنادر خواهد شد.

نتیجه گیری:


و اما در کل با رفع تحریم ها هر چند بازار در کوتاه مدت تحت جو صعودی قرار خواهد گرفت اما شرایط صنایع حتی پس از رفع تحریم ها هم در کوتاه مدت و حتی میان مدت تغییری نخواهد داشت چرا که علاوه بر تحریم ها از صنایعی که در بالا نام بردیم با مشکلات و ابهامات داخلی فراوانی روبرو هستند که شاید بیش از تحریم ها بر آنها تأثیر منفی گذاشته اند. به هر حال می بایست تا ۱۰ تیرماه منتظر بود تا اینکه انشاا… شاهد نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای بین ۵+۱ باشیم.

منابع:
  • جستجو در مطالب تلگرام
1394/04/06 از نهایت‌نگر
0
/
14
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333