رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
ناصر صنوبر
@nsanoubar
51

عنوان بلاگ : چگونه اخبار بد را به اطلاع مشتریان برسانیم؟
دسته : آموزشی


خلاصه این روزها اوضاع شاخص شیون همه را برانگیخته و سخت ترین احوال از آن عزیزانی همچون مدیران سبد و معامله گرانی است که بایستی اخبار بد را به سمع و نظر ! مشتریان برسانند . در این بلاگ خلاصه ای از توصیه های مربوط به این نوع اطلاع رسانی ارایه شده است.

پژوهش های گوناگون در خصوص شیوه اطلاع رسانی اخبار بد به ویژه در دنیای مالی انجام شده و اعتقاد بر این است بین نوع روشها و پختگی آنها و وفاداری مشتری رابطه معنی دار وجود دارد. در ادامه چند نکته کلیدی در این خصوص معرفی می شود:

۱- روش پیچاندن یا Spin: در این حالت به جای تاکید مستقیم بر جنبه بد خبر ، به جنبه های مثبت اشاره می شود. به عنوان مثال به جای اینکه بگوییم " شما حدود ۱۰درصد ضرر داده اید" می گوییم " خوشبختانه هنوز ۹۰ درصد سبد شما مخفوظ است".

۲- روش مقایسه: در این حالت تلاش می شود با مقایسه وضعیت موجود با حالت " بدتر " ممکن ، ادراک مشتری هدایت شود. به عنوان مثال می گوییم:" در حالیکه اغلب سهامداران بیش از ۲۰ درصد ضرر داده اند ، خوشبختانه ضرر شما کمتر از ۱۰ درصد است".

۳- روش ساندویچی : در این روش خبر بد را بین دو خبر خوب می گذاریم! :" همانگونه که می دانید دوره قبل شاخص از ۳۰۰۰۰ به ۸۰۰۰۰ افزایش یافت . هر چند شما الان نزدیک به ۱۰ درصد در زیان هستید ولی امید زیادی هست که در دوره رییس جدید ، شاخص دوباره روند صعودی داشته باشد!

۴- زمان اطلاع رسانی: مطالعات نشان می دهد بین ایام هفته و ساعات روز و حتی وعده غذایی و خلق و خوی رابطه وجود دارد . بهترین زمان برای خبر بد بعد از صرف ناهار روزهای چهارشنبه و بدترین زمان صبح روز شنبه یا فردای روز تعطیل است.

برای تحقیق بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:

بلاگ بعدی: گریه اداری!

خلاصه این روزها اوضاع شاخص شیون همه را برانگیخته و سخت ترین احوال از آن عزیزانی همچون مدیران سبد و معامله گرانی است که بایستی اخبار بد را به سمع و نظر ! مشتریان برسانند . در این بلاگ خلاصه ای از توصیه های مربوط به این نوع اطلاع رسانی ارایه شده است.

پژوهش های گوناگون در خصوص شیوه اطلاع رسانی اخبار بد به ویژه در دنیای مالی انجام شده و اعتقاد بر این است بین نوع روشها و پختگی آنها و وفاداری مشتری رابطه معنی دار وجود دارد. در ادامه چند نکته کلیدی در این خصوص معرفی می شود:

۱- روش پیچاندن یا Spin: در این حالت به جای تاکید مستقیم بر جنبه بد خبر ، به جنبه های مثبت اشاره می شود. به عنوان مثال به جای اینکه بگوییم " شما حدود ۱۰درصد ضرر داده اید" می گوییم " خوشبختانه هنوز ۹۰ درصد سبد شما مخفوظ است".

۲- روش مقایسه: در این حالت تلاش می شود با مقایسه وضعیت موجود با حالت " بدتر " ممکن ، ادراک مشتری هدایت شود. به عنوان مثال می گوییم:" در حالیکه اغلب سهامداران بیش از ۲۰ درصد ضرر داده اند ، خوشبختانه ضرر شما کمتر از ۱۰ درصد است".

۳- روش ساندویچی : در این روش خبر بد را بین دو خبر خوب می گذاریم! :" همانگونه که می دانید دوره قبل شاخص از ۳۰۰۰۰ به ۸۰۰۰۰ افزایش یافت . هر چند شما الان نزدیک به ۱۰ درصد در زیان هستید ولی امید زیادی هست که در دوره رییس جدید ، شاخص دوباره روند صعودی داشته باشد!

۴- زمان اطلاع رسانی: مطالعات نشان می دهد بین ایام هفته و ساعات روز و حتی وعده غذایی و خلق و خوی رابطه وجود دارد . بهترین زمان برای خبر بد بعد از صرف ناهار روزهای چهارشنبه و بدترین زمان صبح روز شنبه یا فردای روز تعطیل است.

برای تحقیق بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:

بلاگ بعدی: گریه اداری!
1393/09/26 از نهایت‌نگر
0
/
18
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333