رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب حمید ترحمی هرندی
ارتباطات حمید ترحمی هرندی
...
41

عنوان بلاگ : جایگزینی سیمان به جای قیر


خلاصه جایگزین شدن سیمان در جاده‌ها موضوعی است که در چند ماه گذشته به کرات از سوی مسئولان و متولیان سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفته به طوری که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته راهسازی در کشور باید به صورت بتنی انجام گیرد تا مصرف سیمان جایگزین قیر در آسفالت جاده‌ها شود.

سیمان جایگزین قیر در جاده سازی می شود. جایگزین شدن سیمان در جاده ها موضوعی است که در چند ماه گذشته به کرات از سوی مسئولان و متولیان سیاست های اقتصادی و صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفته به طوری که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته راهسازی در کشور باید به صورت بتنی انجام گیرد تا مصرف سیمان جایگزین قیر در آسفالت جاده ها شود.

وی همچنین در این رابطه یکی از دلایل کند بودن پروژه های راهسازی را کمبود قیر دانسته و گفته بوده که افزایش ۱۵ درصدی قیمت قیر مشکلات فراوانی را برای پیمانکاران این بخش فراهم آورده بنابراین درحالی که در کشور با مازاد تولید سیمان مواجه هستیم باید سیمان را جایگزین قیر در احداث جاده ها کنیم. البته موضوع سیمانی شدن جاده ها به همین جا ختم نشده و به نظر می رسد دولت در این زمینه عزم جدی دارد چراکه در چند روز گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی نیز از بتنی شدن ۱۰ درصدی جاده ها تا سال آینده و جانشینی کامل سیمان به جای قیر در راهسازی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده است.

در واقع آنچه مسلم است ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان محسوب شده و این امر می تواند به عنوان یکی از مزیت های اقتصادی مورد توجه قرارگیرد. این درحالی است که به دلیل حاکم شدن شرایط رکودی و تحریمی نه تنها مصرف سیمان در داخل کشور کاهش یافته بلکه بازارهای صادراتی این محصول نیز تحت شعاع قرار گرفته است، به طوریکه هم اکنون سیمانی ها با مازاد تولید مواجه هستند. بنابراین درحالی که استفاده از قیر در جاده سازی به مراتب هزینه های بالاتری را نسبت به مصرف سیمان به کشور تحمیل می کند و همچنین این محصولات به مراتب از بازار صادراتی بهتری نسبت به سیمان برخوردارند. بنابراین جایگزین شدن سیمان در جاده سازی به جای قیر به طور قطع ضمن خروج صنایع سیمانی از رکود حاکم افزایش درآمدهای ارزی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در رابطه با اجرای این طرح و جایگزینی سیمان به جای قیر می گوید: استفاده از سیمان در ساخت جاده ها قدمتی ۵۰ ساله در دنیا داشته و هم اکنون در بسیاری از کشورها شاهد استفاده از این محصول در صنعت عمران و راه سازی هستیم. با این وجود با توجه به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید این محصول وجود دارد و می توان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد اما توجه لازم و کافی به آن نشده و بسیاری از محصولات سیمانی بدون استفاده باقی مانده اند. یکی از اقداماتی که هم اکنون انجمن سیمان بر روی آن تمرکز
کرده این است که با همکاری با وزارت راه و ترابری راه را برای توسعه و استفاده از سیمان در امور ساخت جاده هموار کند.

نادر غفاری همچنین به مزیت های استفاده از سیمان اشاره کرد و گفت: استفاده از سیمان در صنعت راه و ساختمان احتیاج به فرهنگ سازی و آموزش داشته تا بتوان آن را به مرحله اجرا در آورد و در این راستا فعالیت هایی از سوی انجمن سیمان آغاز شده است. استفاده از سیمان مزایای بسیاری داشته که از جمله مهم ترین آنها می توان به میزان مقاومت بالای این محصول اشاره کرد چراکه عمر جاده های بتنی حداقل دو برابر جاده هایی است که با قیر ساخته شده اند به گونه ای که عمر آنها به ۵۰ سال رسیده اما جاده های فعلی که از قیر ساخته شده تنها ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کنند و در صورت قرار گرفتن در شرایط های مختلف جوی شاهد از بین رفتن و ترک خوردن آنها خواهیم بود. از دیگر مزیت های اجرای این طرح این است که می تواند شرایط را برای صادرات قیر فراهم کرده و ارزش افزوده فراوانی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.

معاون انجمن فنی و تولید سیمان افزود: هم اکنون در ساخت برخی از بزرگراه ها و تونل های کشور سیمان های فرآوری شده یا همان بتن مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز شکل عمومی به خود نگرفته و انجمن سیمان قصد دارد که با همکاری وزارت راه و ترابری و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری زمینه را برای توسعه این امر فراهم کند.

وی ادامه داد: در واقع انجمن سیمان امید دارد تا با اطلاع رسانی و ارائه گزارشات جامع از چگونگی و نتایج جایگزینی سیمان در جاده ها بتواند زمینه سیمانی شدن ۱۰ تا ۱۵درصدی جاده ها را در سال آینده فراهم کند.

وی به استفاده از سیمان در صنعت ساخت وساز و اهمیت آن در منافع ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در کشور با فراوانی سیمان روبه رو هستیم می توان با تغییر رویکرد در صنعت ساخت وساز و همچنین جایگزین کردن بتن به جای محصولات فولادی علاوه بر اینکه موجبات خارج شدن از رکود حاکم بر صنعت سیمان را فراهم می کند از ورود محصولات فولادی به کشور نیز جلوگیری کرد. در واقع یکی از نکاتی که در این خصوص وجود دارد عمر طولانی بتن نسبت به فولاد بوده و همین امر باعث افزایش استحکام ساختمان ها خواهد شد. در واقع یکی از مسائلی که باعث شده تا پیمانکاران تمایل بیشتری برای استفاده از فولاد در ساخت وساز داشته باشند از پیش ساخته بودن این محصول است که انجام کار را برای آنها آسان تر خواهد کرد.

اجرای آزمایشی طرح در روستاهای کشور

یکی از کارشناسان متخصص در صنعت سیمان سازی نیز درخصوص مزیت های استفاده از سیمان به جای قیر در راه سازی می گوید: در سال های گذشته استفاده از سیمان در برخی از جاده های روستایی انجام شد و نتیجه مثبتی را درپی داشت که اجرای این طرح به صورت هلدینگ توسط چند شرکت بزرگ تولیدکننده سیمان انجام گرفت. اما نکته حائز اهمیتی که در این خصوص وجود دارد این است که اجرای این طرح به صورت قطعی نیازمند برنامه ریزی و محاسبات دقیق بوده تا بتوان زمینه را برای ساخت روکش های جاده ای فراهم کرد.

محسن صالحی با بیان اینکه هم اکنون ایران به عنوان سومین تولیدکننده سیمان در دنیا شناخته شده اما وضعیت نامناسبی در بازار سیمان حاکم است افزود: سیمان ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قابلیت رقابت با برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده همچون آمریکا را دارد. اما هم اکنون به دلیل نبود تقاضا در کشور سبب شد تا وضعیت نامناسبی بر بازار سیمان حاکم شود. به این ترتیب که فعالان این عرصه برای ادامه فعالیت خود با دادن تخفیف های قابل توجه به خریداران باعث شدند تا قیمت فروش آن کمتر از قیمت تمام شده تولید این محصول شود. به عنوان مثال در برخی از شهرها میزان تقاضا به گونه ای کاهش یافته که برای فروش سیمان آن را به استان هایی که خود تولیدکننده سیمان هستند وارد کرده و همین امر مشکلات فراوانی را برای فعالان این حوزه به وجود آورده است. از این رو اجرای این طرح سبب خواهد شد تا میزان عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد.

منابع:
  • روزنامه گسترش صمت

خلاصه جایگزین شدن سیمان در جاده‌ها موضوعی است که در چند ماه گذشته به کرات از سوی مسئولان و متولیان سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفته به طوری که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته راهسازی در کشور باید به صورت بتنی انجام گیرد تا مصرف سیمان جایگزین قیر در آسفالت جاده‌ها شود.

سیمان جایگزین قیر در جاده سازی می شود. جایگزین شدن سیمان در جاده ها موضوعی است که در چند ماه گذشته به کرات از سوی مسئولان و متولیان سیاست های اقتصادی و صنعتی کشور مورد تاکید قرار گرفته به طوری که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته راهسازی در کشور باید به صورت بتنی انجام گیرد تا مصرف سیمان جایگزین قیر در آسفالت جاده ها شود.

وی همچنین در این رابطه یکی از دلایل کند بودن پروژه های راهسازی را کمبود قیر دانسته و گفته بوده که افزایش ۱۵ درصدی قیمت قیر مشکلات فراوانی را برای پیمانکاران این بخش فراهم آورده بنابراین درحالی که در کشور با مازاد تولید سیمان مواجه هستیم باید سیمان را جایگزین قیر در احداث جاده ها کنیم. البته موضوع سیمانی شدن جاده ها به همین جا ختم نشده و به نظر می رسد دولت در این زمینه عزم جدی دارد چراکه در چند روز گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی نیز از بتنی شدن ۱۰ درصدی جاده ها تا سال آینده و جانشینی کامل سیمان به جای قیر در راهسازی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده است.

در واقع آنچه مسلم است ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان محسوب شده و این امر می تواند به عنوان یکی از مزیت های اقتصادی مورد توجه قرارگیرد. این درحالی است که به دلیل حاکم شدن شرایط رکودی و تحریمی نه تنها مصرف سیمان در داخل کشور کاهش یافته بلکه بازارهای صادراتی این محصول نیز تحت شعاع قرار گرفته است، به طوریکه هم اکنون سیمانی ها با مازاد تولید مواجه هستند. بنابراین درحالی که استفاده از قیر در جاده سازی به مراتب هزینه های بالاتری را نسبت به مصرف سیمان به کشور تحمیل می کند و همچنین این محصولات به مراتب از بازار صادراتی بهتری نسبت به سیمان برخوردارند. بنابراین جایگزین شدن سیمان در جاده سازی به جای قیر به طور قطع ضمن خروج صنایع سیمانی از رکود حاکم افزایش درآمدهای ارزی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در رابطه با اجرای این طرح و جایگزینی سیمان به جای قیر می گوید: استفاده از سیمان در ساخت جاده ها قدمتی ۵۰ ساله در دنیا داشته و هم اکنون در بسیاری از کشورها شاهد استفاده از این محصول در صنعت عمران و راه سازی هستیم. با این وجود با توجه به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید این محصول وجود دارد و می توان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد اما توجه لازم و کافی به آن نشده و بسیاری از محصولات سیمانی بدون استفاده باقی مانده اند. یکی از اقداماتی که هم اکنون انجمن سیمان بر روی آن تمرکز
کرده این است که با همکاری با وزارت راه و ترابری راه را برای توسعه و استفاده از سیمان در امور ساخت جاده هموار کند.

نادر غفاری همچنین به مزیت های استفاده از سیمان اشاره کرد و گفت: استفاده از سیمان در صنعت راه و ساختمان احتیاج به فرهنگ سازی و آموزش داشته تا بتوان آن را به مرحله اجرا در آورد و در این راستا فعالیت هایی از سوی انجمن سیمان آغاز شده است. استفاده از سیمان مزایای بسیاری داشته که از جمله مهم ترین آنها می توان به میزان مقاومت بالای این محصول اشاره کرد چراکه عمر جاده های بتنی حداقل دو برابر جاده هایی است که با قیر ساخته شده اند به گونه ای که عمر آنها به ۵۰ سال رسیده اما جاده های فعلی که از قیر ساخته شده تنها ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کنند و در صورت قرار گرفتن در شرایط های مختلف جوی شاهد از بین رفتن و ترک خوردن آنها خواهیم بود. از دیگر مزیت های اجرای این طرح این است که می تواند شرایط را برای صادرات قیر فراهم کرده و ارزش افزوده فراوانی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.

معاون انجمن فنی و تولید سیمان افزود: هم اکنون در ساخت برخی از بزرگراه ها و تونل های کشور سیمان های فرآوری شده یا همان بتن مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز شکل عمومی به خود نگرفته و انجمن سیمان قصد دارد که با همکاری وزارت راه و ترابری و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری زمینه را برای توسعه این امر فراهم کند.

وی ادامه داد: در واقع انجمن سیمان امید دارد تا با اطلاع رسانی و ارائه گزارشات جامع از چگونگی و نتایج جایگزینی سیمان در جاده ها بتواند زمینه سیمانی شدن ۱۰ تا ۱۵درصدی جاده ها را در سال آینده فراهم کند.

وی به استفاده از سیمان در صنعت ساخت وساز و اهمیت آن در منافع ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در کشور با فراوانی سیمان روبه رو هستیم می توان با تغییر رویکرد در صنعت ساخت وساز و همچنین جایگزین کردن بتن به جای محصولات فولادی علاوه بر اینکه موجبات خارج شدن از رکود حاکم بر صنعت سیمان را فراهم می کند از ورود محصولات فولادی به کشور نیز جلوگیری کرد. در واقع یکی از نکاتی که در این خصوص وجود دارد عمر طولانی بتن نسبت به فولاد بوده و همین امر باعث افزایش استحکام ساختمان ها خواهد شد. در واقع یکی از مسائلی که باعث شده تا پیمانکاران تمایل بیشتری برای استفاده از فولاد در ساخت وساز داشته باشند از پیش ساخته بودن این محصول است که انجام کار را برای آنها آسان تر خواهد کرد.

اجرای آزمایشی طرح در روستاهای کشور

یکی از کارشناسان متخصص در صنعت سیمان سازی نیز درخصوص مزیت های استفاده از سیمان به جای قیر در راه سازی می گوید: در سال های گذشته استفاده از سیمان در برخی از جاده های روستایی انجام شد و نتیجه مثبتی را درپی داشت که اجرای این طرح به صورت هلدینگ توسط چند شرکت بزرگ تولیدکننده سیمان انجام گرفت. اما نکته حائز اهمیتی که در این خصوص وجود دارد این است که اجرای این طرح به صورت قطعی نیازمند برنامه ریزی و محاسبات دقیق بوده تا بتوان زمینه را برای ساخت روکش های جاده ای فراهم کرد.

محسن صالحی با بیان اینکه هم اکنون ایران به عنوان سومین تولیدکننده سیمان در دنیا شناخته شده اما وضعیت نامناسبی در بازار سیمان حاکم است افزود: سیمان ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قابلیت رقابت با برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده همچون آمریکا را دارد. اما هم اکنون به دلیل نبود تقاضا در کشور سبب شد تا وضعیت نامناسبی بر بازار سیمان حاکم شود. به این ترتیب که فعالان این عرصه برای ادامه فعالیت خود با دادن تخفیف های قابل توجه به خریداران باعث شدند تا قیمت فروش آن کمتر از قیمت تمام شده تولید این محصول شود. به عنوان مثال در برخی از شهرها میزان تقاضا به گونه ای کاهش یافته که برای فروش سیمان آن را به استان هایی که خود تولیدکننده سیمان هستند وارد کرده و همین امر مشکلات فراوانی را برای فعالان این حوزه به وجود آورده است. از این رو اجرای این طرح سبب خواهد شد تا میزان عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد.

منابع:
  • روزنامه گسترش صمت
1393/08/24 از نهایت‌نگر
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333