رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب مهدی کارنامه حقیقی
ارتباطات مهدی کارنامه حقیقی
...

عنوان بلاگ : آشنایی با دانش اقتصاد برای همه
دسته : آموزشی


خلاصه اقتصاد یکی از شاخه های علوم اجتماعی است که مطالعه می کند چگونه افراد، دولت ها، بنگاه ها و ملت ها یک تخصیصی از منابع کمیاب را برای رسیدن به خواسته های نامحدود خود انتخاب می کنند. علم اقتصاد می تواند بطور کلی به دو شاخه اقتصاد خرد که بر رفتار انفرادی تمرکز می کند و اقتصاد کلان که رفتار کل اقتصاد را بررسی می کند، طبقه بندی شود.

قسمت اول: اقتصاد خرد

تلاش ها و تجربیات بشر در هر زمینه ای دارای یک تصویر بزرگ (کلان: Macro) و یک نصویر کوچک (خرد: Micro) است. به تصویر بزرگ از یک زاویه دید لنز باز نگریسته شده در حالی که تصویر کوچک با یک زاویه دید لنز باریک و تله به دست آمده است. این دیدگاه در مورد دانش اقتصاد نیز صادق است و باعث می شود که به دانش اقتصاد از دو شاخه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان نگاه کنیم.

اقتصاد کلان پدیده های با مقیاس بزرگ را در ابعاد اقتصاد ملی و یا حتی در ابعاد اقتصاد جهانی (زیرا که با هم مرتبط هستند) مطالعه می کند. این مطالعات شامل نرخ های بهره بانک مرکزی، تعداد شاغلان ملی، آمار و ارقام تولید ناخالص ملی، کسری یا مازاد تجاری، نرخ ارز و دیگر فعالیت ها و اطلاعات عمده اقتصادی می باشد.

در مقابل اقتصاد خرد یک منطقه محدودتر و کوچک تر از اقتصاد را مطالعه می کند که شامل فعالیت های انفرادی مصرف کنندگان و بنگاه های تولیدی و فرآیندی که هر دو در آن تصمیمات اقتصادی شان (خرید و فروش) را اتخاذ می کنند، می شود. همچنین این شاخه از علم اقتصاد به این موضوع می پردازد که هر بنگاه چه قیمتی را برای کالاها و خدمات تولیدی اش انتخاب کند و یا اینکه چه مقدار از آن ها را تولید نماید. ساختار هزینه های بنگاه و ساختار بازار نیز جزء موضوعات مورد بحث در اقتصاد خرد است.

اقتصاد خرد همچنین نسبت های عرضه و تقاضا و تاثیر آن را بر مخارج مصرف کننده و تصمیم های بنگاه را مطالعه می کند. در قلب خرید مصرف کننده، مفهوم مطلوبیت به عنوان یک ایده کلاسیک اقتصادی نهفته است. مطلوبیت یک واژه ای است که رضایت مصرف کننده از خرید کالا و خدمات را نشان می دهد. از آنجایی که احساس رضایت مصرف کننده را نمی توان به دقت با اعداد واقعی کمی کرد این مفهوم شاید غیرکاربردی به نظر برسد. اما یک تقریب منطقی از مطلوبیت می تواند میزان احساس رضایت مصرف کننده را اندازه گیری نماید. در قسمت دوم به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

منابع:
  • www.investopedia.com

خلاصه اقتصاد یکی از شاخه های علوم اجتماعی است که مطالعه می کند چگونه افراد، دولت ها، بنگاه ها و ملت ها یک تخصیصی از منابع کمیاب را برای رسیدن به خواسته های نامحدود خود انتخاب می کنند. علم اقتصاد می تواند بطور کلی به دو شاخه اقتصاد خرد که بر رفتار انفرادی تمرکز می کند و اقتصاد کلان که رفتار کل اقتصاد را بررسی می کند، طبقه بندی شود.

قسمت اول: اقتصاد خرد

تلاش ها و تجربیات بشر در هر زمینه ای دارای یک تصویر بزرگ (کلان: Macro) و یک نصویر کوچک (خرد: Micro) است. به تصویر بزرگ از یک زاویه دید لنز باز نگریسته شده در حالی که تصویر کوچک با یک زاویه دید لنز باریک و تله به دست آمده است. این دیدگاه در مورد دانش اقتصاد نیز صادق است و باعث می شود که به دانش اقتصاد از دو شاخه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان نگاه کنیم.

اقتصاد کلان پدیده های با مقیاس بزرگ را در ابعاد اقتصاد ملی و یا حتی در ابعاد اقتصاد جهانی (زیرا که با هم مرتبط هستند) مطالعه می کند. این مطالعات شامل نرخ های بهره بانک مرکزی، تعداد شاغلان ملی، آمار و ارقام تولید ناخالص ملی، کسری یا مازاد تجاری، نرخ ارز و دیگر فعالیت ها و اطلاعات عمده اقتصادی می باشد.

در مقابل اقتصاد خرد یک منطقه محدودتر و کوچک تر از اقتصاد را مطالعه می کند که شامل فعالیت های انفرادی مصرف کنندگان و بنگاه های تولیدی و فرآیندی که هر دو در آن تصمیمات اقتصادی شان (خرید و فروش) را اتخاذ می کنند، می شود. همچنین این شاخه از علم اقتصاد به این موضوع می پردازد که هر بنگاه چه قیمتی را برای کالاها و خدمات تولیدی اش انتخاب کند و یا اینکه چه مقدار از آن ها را تولید نماید. ساختار هزینه های بنگاه و ساختار بازار نیز جزء موضوعات مورد بحث در اقتصاد خرد است.

اقتصاد خرد همچنین نسبت های عرضه و تقاضا و تاثیر آن را بر مخارج مصرف کننده و تصمیم های بنگاه را مطالعه می کند. در قلب خرید مصرف کننده، مفهوم مطلوبیت به عنوان یک ایده کلاسیک اقتصادی نهفته است. مطلوبیت یک واژه ای است که رضایت مصرف کننده از خرید کالا و خدمات را نشان می دهد. از آنجایی که احساس رضایت مصرف کننده را نمی توان به دقت با اعداد واقعی کمی کرد این مفهوم شاید غیرکاربردی به نظر برسد. اما یک تقریب منطقی از مطلوبیت می تواند میزان احساس رضایت مصرف کننده را اندازه گیری نماید. در قسمت دوم به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

منابع:
  • www.investopedia.com
1393/08/18 از نهایت‌نگر
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333