رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
حکشتی (مجاز)
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
بورس
نظر شما راجع به این نماد چیست؟
نظرات معتبر: 0
ضریب توجه:
رصدکنندگان:
42

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران
نوع تحلیل : بنیادی   |   نظر کارشناس : صعودی

101

: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد. هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی از 254 شرکت وابسته و فرعی تشکیل شده است که برخی از این شرکت ها هم اکنون در زمینه های مختلف حمل و نقل در حال فعالیت می باشند. حمل ونقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 85 فروند کشتی به طور مستقیم و در گروه با 159 فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال 96 ، تعداد کشتی ها 166 فروند گزارش گردیده است) در حال فعالیت می باشد.
علت تحلیل: بررسی شاخص های جهانی حمل و نقل و تاثیرآن ها بر سودآوری هلدینگ کشتی رانی جمهوری اسلامی
نتیجه‌گیری: با توجه به پیش بینی بهبود وضعیت اقتصادی دنیا و افزایش تقاضای برخی از کامودیتی، به نظر می رسد که سود آوری این هلدینگ بالاخص بعد از رفع تحریم های بین المللی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معرفی شرکت

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال ۱۳۴۷ با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما آغاز کرد.هم اکنون گروه با دارا بودن ناوگانی مقتدر و متنوع از انواع کشتیهای اقیانوس پیما و شناورهای خدماتی با ظرفیتی متناسب با نیاز بازار، در کلیه مسیرهای بین المللی، مشغول به فعالیت میباشد و جهت حمل ونقل کالا به بسیاری از بنادر مهم جهان تردد کرده و به ارائه خدمات متنوع و مدرن همچون سرویسهای Door-to -Door می پردازد.

انواع کشتی ها در ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بدین صورت می باشد:

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

شاخص های اثر گذار بر صنعت حمل و نقل دریایی

فله بر- شاخص BDI : این شاخص معرف نرخ انتقال محموله های فله خشک (عمدتاً مواد خام صنعتی) به وسیله کشتی های باربری می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

سال ۹۵ یکی از سال های بسیار بد برای بازار حمل فله بوده است. از جمله عواملی که منجر به بهبود بازار کرایه حمل فله می گردد میزان افزایش واردات زغال سنگ چین می باشد. طی سال اخیر کاهش واردات زغال سنگ چین منجر به کاهش شاخص بالتیک و نرخ کرایه حمل فله تا سطح ۲۹۰ واحد(اواخر سال ۱۳۹۵) گردید.همچنین بالاترین سطح این شاخص به دلیل افزایش چشمگیر تقاضای چین در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ و در سطح ۱۱۷۹۳ واحد بوده است.هم اکنون این شاخص در محدوده ۸۶۰ واحدی می باشد که بدیهی است افزایش تقاضای زغال سنگ در ماه های اخیر باعث این افزایش بوده است.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

شاخص کانتینر

شاخص مهم در بازار کانتینر شاخصHowe Robinson می باشد اما برای نمایش بهتر تغییرات وضعیت این بازار، شاخص کرایه حمل کانتنری SCFI مورد ارزیابی واقع گردیده است.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

نمودارهای فوق نشان دهنده نرخ کرایه حمل کشتی های کانتینری در یک روز بر اساس TEU می باشند. همانطور که مشخص است نرخ این کشتی ها از سال ۲۰۱۵ کاهش شدید داشته به طوریکه نرخ کشتی های کانتینری با ظرفیت ۴۲۵۰ TEU از ۲۳۰۰۰ دلار به حدود ۸۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

تانکر : نرخ کشتی های تانکر متاثر از تغییرات در زنجیره عرضه و تقاضای نفت خام و فرآورده های نفتی، رشد جهانی اقتصاد، توسعه های زیست محیطی و فواصلی که محصولات باید از طریق دریا می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

وضعیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با هدف تخصصی کردن فعالیت های خود اقدام به سازماندهی ساختار شرکت بر مبنای یک شرکت هلدینگ نموده و هم اکنون این گروه بعنوان بزرگترین هلدینگ حمل و نقل ایران و منطقه خاورمیانه محسوب می گردد.

شرکت های سودساز تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی بدین صورت می باشند:

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

وضعیت کشتی ها و پیش بینی سود در سال ۱۳۹۶

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای ۸۵ فروند کشتی به طور مستقیم می باشد . (به صورت مستقیم و غیر مستقیم )دارای ۱۵۹ فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال ۹۶ ، تعداد کشتی ها ۱۶۶ فروند گزارش گردیده است) می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

در جدول فوق نرخ اجاره کشتی ها به عنوان مبنای محاسبه درآمد سال ۹۶ قرار گرفته است . بر این اساس چنانچه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۵۹ فروند کشتی (با توجه به فقدان اطلاعات ۱۵۹ کشتی مبنای محاسبه قرار گرفته است اما در پیش بینی شرکت ۱۶۶ فروند کشتی اعلام گردیده است) مجموعه خود را برای مدت ۳۳۰ روز از سال با نرخ دلار ۳۱۰۰۰ ریال اجاره دهد، می تواند از این محل ۸۱۴۶ میلیارد ریال سود شناسایی نماید.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

بنابراین می توان صورت سود و زیان شرکت را بدین صورت پیش بینی نمود

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیش از ۹۰٪ درصد از تجارت جهانی از طریق فرایند حمل و نقل دریایی انجام می پذیرد، گروه کشتیرانی ایران به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی ایرانی، خطوط کشتیرانی مختلفی را از منطقه خلیج فارس به کلیه بنادر کشورهای آسیایی، بنادر کشورهای واقع در جنوب دریای مدیترانه، آمریکای لاتین و همچنین آفریقا دایر نموده و توانسته است مقام اول را در خصوص حمل کانتینر در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص دهد.

شرکت از اول ژوئیه ۲۰۱۳ به موجب تحریم های علیه ایران تمام خطوط بین الملی حمل کانتینر از ورود به بنادر ایران منع شدند، که در نتیجه این تحریم بازار حمل کانتینر کشور به طور انحصاری به دست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افتاد، اگرچه این شرکت پیشتر در فهرست تحریم های بین المللی قرار گرفته بود و در پی آن عملأ در بایکوت کامل بسر می برد. تحریم های وضع شده باعث کاهش سود شرکت از ۹۶۲ ریال به ۶ ریال در هر سهم و سقوط قیمت سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار تهران گردید. به نظر می رسد که شرکت با برداشته شدن تحریم ها می تواند فعالیت خود را گسترش داده و به سودآوری ۵۵۳ ریالی دست یابد .

لازم به توضیح است که شرکت مبلغ ۲۸۹,۸۴۸ میلیون ریال طلب خود بابت اجاره کشتی ها (داخلی و خارجی)را به دلیل عدم امکان تسویه در شرایط بین المللی گذشته را سوخت شده اعلام نموده و از بابت کل این مبلغ ذخیره گیری نموده است.

همچنین شرکت اصلی، ۴۸ میلیون دلار مطالبه ارزی از شرکتهای فرعی داخلی خود دارد که با دلار ۱۲۲۶۰ ریال تسعیر گردیده است. با توجه اینکه در این تحلیل گروه کشتیرانی مورد بررسی قرار گرفته است ، تسعیر این عدد تاثیری بر سود و زیان شرکت نخواهد داشت . ضمن اینکه بعید به نظر می رسد که کشتیرانی ج.ا.ا ( اصلی ) مطالبات خود را با دلاری بیشتر از مبلغ تسعیر شده دریافت نماید.

همچنین شرکت در سال ۱۳۸۸ اقدام به خرید ۲۷ کشتی به مبلغ ۲۱۵ میلیون دلار نموده است که طی این سال ها با توجه به شرایط بین المللی کشتی ها به این شرکت داده نشده است. اثر ریالی این مبلغ بر کشتی رانی با فرض برداشته شدن تحریم ها بدین صورت می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

ملاحظات

با توجه به اخبار مبنی بر تک نرخی شدن ارز در سال ۹۶ ، به نظر می رسد که شاهد رشد سودآوری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سال ۹۷ خواهیم بود. لازم به توضیح است که عمده درآمدها و هزینه های گروه بر اساس دلار ( مبادله ای) می باشد.

چنانچه این رویداد برای سال مالی پیش بینی شده(۹۵-۹۶) رخ دهد، همچنین به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای محصولات و برداشته شدن تحریم ها می توان حساسیت سود هر سهم را بر مبنای تعداد روزهای فعالیت کشتی ها و نرخ ارز بررسی نمود.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیلگر : مریم نصر



: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد. هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی از 254 شرکت وابسته و فرعی تشکیل شده است که برخی از این شرکت ها هم اکنون در زمینه های مختلف حمل و نقل در حال فعالیت می باشند. حمل ونقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 85 فروند کشتی به طور مستقیم و در گروه با 159 فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال 96 ، تعداد کشتی ها 166 فروند گزارش گردیده است) در حال فعالیت می باشد.
علت تحلیل: بررسی شاخص های جهانی حمل و نقل و تاثیرآن ها بر سودآوری هلدینگ کشتی رانی جمهوری اسلامی
نتیجه‌گیری: با توجه به پیش بینی بهبود وضعیت اقتصادی دنیا و افزایش تقاضای برخی از کامودیتی، به نظر می رسد که سود آوری این هلدینگ بالاخص بعد از رفع تحریم های بین المللی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معرفی شرکت

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال ۱۳۴۷ با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما آغاز کرد.هم اکنون گروه با دارا بودن ناوگانی مقتدر و متنوع از انواع کشتیهای اقیانوس پیما و شناورهای خدماتی با ظرفیتی متناسب با نیاز بازار، در کلیه مسیرهای بین المللی، مشغول به فعالیت میباشد و جهت حمل ونقل کالا به بسیاری از بنادر مهم جهان تردد کرده و به ارائه خدمات متنوع و مدرن همچون سرویسهای Door-to -Door می پردازد.

انواع کشتی ها در ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بدین صورت می باشد:

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

شاخص های اثر گذار بر صنعت حمل و نقل دریایی

فله بر- شاخص BDI : این شاخص معرف نرخ انتقال محموله های فله خشک (عمدتاً مواد خام صنعتی) به وسیله کشتی های باربری می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

سال ۹۵ یکی از سال های بسیار بد برای بازار حمل فله بوده است. از جمله عواملی که منجر به بهبود بازار کرایه حمل فله می گردد میزان افزایش واردات زغال سنگ چین می باشد. طی سال اخیر کاهش واردات زغال سنگ چین منجر به کاهش شاخص بالتیک و نرخ کرایه حمل فله تا سطح ۲۹۰ واحد(اواخر سال ۱۳۹۵) گردید.همچنین بالاترین سطح این شاخص به دلیل افزایش چشمگیر تقاضای چین در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ و در سطح ۱۱۷۹۳ واحد بوده است.هم اکنون این شاخص در محدوده ۸۶۰ واحدی می باشد که بدیهی است افزایش تقاضای زغال سنگ در ماه های اخیر باعث این افزایش بوده است.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

شاخص کانتینر

شاخص مهم در بازار کانتینر شاخصHowe Robinson می باشد اما برای نمایش بهتر تغییرات وضعیت این بازار، شاخص کرایه حمل کانتنری SCFI مورد ارزیابی واقع گردیده است.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

نمودارهای فوق نشان دهنده نرخ کرایه حمل کشتی های کانتینری در یک روز بر اساس TEU می باشند. همانطور که مشخص است نرخ این کشتی ها از سال ۲۰۱۵ کاهش شدید داشته به طوریکه نرخ کشتی های کانتینری با ظرفیت ۴۲۵۰ TEU از ۲۳۰۰۰ دلار به حدود ۸۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

تانکر : نرخ کشتی های تانکر متاثر از تغییرات در زنجیره عرضه و تقاضای نفت خام و فرآورده های نفتی، رشد جهانی اقتصاد، توسعه های زیست محیطی و فواصلی که محصولات باید از طریق دریا می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

وضعیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با هدف تخصصی کردن فعالیت های خود اقدام به سازماندهی ساختار شرکت بر مبنای یک شرکت هلدینگ نموده و هم اکنون این گروه بعنوان بزرگترین هلدینگ حمل و نقل ایران و منطقه خاورمیانه محسوب می گردد.

شرکت های سودساز تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی بدین صورت می باشند:

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

وضعیت کشتی ها و پیش بینی سود در سال ۱۳۹۶

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای ۸۵ فروند کشتی به طور مستقیم می باشد . (به صورت مستقیم و غیر مستقیم )دارای ۱۵۹ فروند کشتی(در اولین پیش بینی سال ۹۶ ، تعداد کشتی ها ۱۶۶ فروند گزارش گردیده است) می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

در جدول فوق نرخ اجاره کشتی ها به عنوان مبنای محاسبه درآمد سال ۹۶ قرار گرفته است . بر این اساس چنانچه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۵۹ فروند کشتی (با توجه به فقدان اطلاعات ۱۵۹ کشتی مبنای محاسبه قرار گرفته است اما در پیش بینی شرکت ۱۶۶ فروند کشتی اعلام گردیده است) مجموعه خود را برای مدت ۳۳۰ روز از سال با نرخ دلار ۳۱۰۰۰ ریال اجاره دهد، می تواند از این محل ۸۱۴۶ میلیارد ریال سود شناسایی نماید.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

بنابراین می توان صورت سود و زیان شرکت را بدین صورت پیش بینی نمود

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیش از ۹۰٪ درصد از تجارت جهانی از طریق فرایند حمل و نقل دریایی انجام می پذیرد، گروه کشتیرانی ایران به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی ایرانی، خطوط کشتیرانی مختلفی را از منطقه خلیج فارس به کلیه بنادر کشورهای آسیایی، بنادر کشورهای واقع در جنوب دریای مدیترانه، آمریکای لاتین و همچنین آفریقا دایر نموده و توانسته است مقام اول را در خصوص حمل کانتینر در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص دهد.

شرکت از اول ژوئیه ۲۰۱۳ به موجب تحریم های علیه ایران تمام خطوط بین الملی حمل کانتینر از ورود به بنادر ایران منع شدند، که در نتیجه این تحریم بازار حمل کانتینر کشور به طور انحصاری به دست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افتاد، اگرچه این شرکت پیشتر در فهرست تحریم های بین المللی قرار گرفته بود و در پی آن عملأ در بایکوت کامل بسر می برد. تحریم های وضع شده باعث کاهش سود شرکت از ۹۶۲ ریال به ۶ ریال در هر سهم و سقوط قیمت سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار تهران گردید. به نظر می رسد که شرکت با برداشته شدن تحریم ها می تواند فعالیت خود را گسترش داده و به سودآوری ۵۵۳ ریالی دست یابد .

لازم به توضیح است که شرکت مبلغ ۲۸۹,۸۴۸ میلیون ریال طلب خود بابت اجاره کشتی ها (داخلی و خارجی)را به دلیل عدم امکان تسویه در شرایط بین المللی گذشته را سوخت شده اعلام نموده و از بابت کل این مبلغ ذخیره گیری نموده است.

همچنین شرکت اصلی، ۴۸ میلیون دلار مطالبه ارزی از شرکتهای فرعی داخلی خود دارد که با دلار ۱۲۲۶۰ ریال تسعیر گردیده است. با توجه اینکه در این تحلیل گروه کشتیرانی مورد بررسی قرار گرفته است ، تسعیر این عدد تاثیری بر سود و زیان شرکت نخواهد داشت . ضمن اینکه بعید به نظر می رسد که کشتیرانی ج.ا.ا ( اصلی ) مطالبات خود را با دلاری بیشتر از مبلغ تسعیر شده دریافت نماید.

همچنین شرکت در سال ۱۳۸۸ اقدام به خرید ۲۷ کشتی به مبلغ ۲۱۵ میلیون دلار نموده است که طی این سال ها با توجه به شرایط بین المللی کشتی ها به این شرکت داده نشده است. اثر ریالی این مبلغ بر کشتی رانی با فرض برداشته شدن تحریم ها بدین صورت می باشد.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

ملاحظات

با توجه به اخبار مبنی بر تک نرخی شدن ارز در سال ۹۶ ، به نظر می رسد که شاهد رشد سودآوری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سال ۹۷ خواهیم بود. لازم به توضیح است که عمده درآمدها و هزینه های گروه بر اساس دلار ( مبادله ای) می باشد.

چنانچه این رویداد برای سال مالی پیش بینی شده(۹۵-۹۶) رخ دهد، همچنین به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای محصولات و برداشته شدن تحریم ها می توان حساسیت سود هر سهم را بر مبنای تعداد روزهای فعالیت کشتی ها و نرخ ارز بررسی نمود.

تحلیل بنیادی کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیلگر : مریم نصر


1395/07/17
0
/
13
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333