رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
خکاوه (ممنوع-متوقف)
سایپا دیزل
بورس
نظر شما راجع به این نماد چیست؟
نظرات معتبر: 0
ضریب توجه:
رصدکنندگان:
101

مو شکافی از پتانسیل های سایپا دیزل (خکاوه)
نوع تحلیل : گزارش   |   نظر کارشناس : صعودی

242

: در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم و اثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را جهت تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثر گذار بر آینده سودآوری شرکتها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!
علت تحلیل: شایعاتی مبنی بر عقد قراردادهای جدید در دوران پسا تحریم
نتیجه‌گیری: خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

شرکت سایپا دیزل با نماد معاملاتی خکاوه در ماههای اخیر بازدهی بیش از ۲۰۰ درصدی را برای سهامدارانش به جای گذاشته است. تحولات اخیر در شرکت و فرصت های بوجود آمده در دوران پساتحریم، چشم انداز بازار را نسبت به آینده شرکت بهبود بخشیده و این شرکت را به جمله نمادهای مورد توجه بازار اضافه کرده است.

در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم و اثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را جهت تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثر گذار بر آینده سودآوری شرکتها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!

نکات ساده صورتهای مالی:

اگر به سراغ صورتهای مالی شرکت برویم و یا گزارش هیئت مدیره شرکت را مطالعه نماییم، به چند نکته خیلی ساده در ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت پی می بریم که تغییرات احتمالی آنها در آینده می تواند بسیار در رشد قیمتی سهم موثر باشد.

یکم/ شرکت دارای سود عملیاتی است.

دوم/ شرکت دارای زیان کل می باشد.

همین دو نکته ابتدایی، می تواند بسیاری از نکات رشد سود آوری آتی سهم را رمز گشایی می کند. اما چگونه؟

پاسخ این است که وقتی شرکتی از لحاظ عملیاتی دارای سودآوری می باشد، یعنی مشکل تولید و فروش نداشته و آن چه موجب می شود در آخر سال شرکت زیان شناسایی نماید، به احتمال بسیار زیاد هزینه های مالی سنگین است که سود عملیاتی شرکت را می خورد.

مسلماً با نگاه دقیق تر به گزارشات و صورت های مالی شرکت می توان پی به این نکته برد که پاشنه آشیل سایپا دیزل، هزینه های مالی گزاف آن است که در حال پرداخت به بانک ها می باشد. پس اجازه بدهید در این گام، نگاهی به ترازنامه شرکت داشته باشیم!

اگر نیم نگاهی به صورتهای مالی بیندازیم، خواهیم دید که:

  1. شرکت دارای سودعملیاتی حدود 80 تومان به ازای هر سهم می باشد.
  2. شرکت حدوداً دارای 800 میلیارد تومان بدهی بانکی است.
  3. نرخ بهره ای که شرکت بابت این وام می پردازد حدود 28 درصد است، یعنی شرکت سالانه 224 میلیارد تومان هزینه مالی می دهد ( به ازای هر سهم 110 تومان می شود).
  4. سرمایه شرکت 2200 میلیارد تومان است.
  5. زیان انباشته شرکت حدود 500 میلیارد تومان است.

نکته بسیار کلیدی همین جاست! بیایید دوباره مفروضات بالا را بررسی کنیم:

شرکت دارای سود عملیاتی ۸۰ تومانی است و هزینه های مالی شرکت به ازای هر سهم ۱۱۰ تومان است؛ در نتیجه شرکت در حدود ۳۰ تومان زیان می سازد که در عملکرد سنوات قبل نیز مشهود است. حال سؤال اینجاست که:

  1. این هزینه های مالی گزاف چگونه بوجود آمده است؟
  2. اگر این مشکلات و هزینه ها، مرتفع شود چه می شود؟ ( 110 تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد و سود کلی شرکت با احتساب سود عملیاتی، بیش از 140 تومان خواهد بود!)

حال اگر p/e=۵ هم به سود ۱۴۰ تومانی بدهیم؛ پاسخ این خواهد شد که قیمت هر سهم شرکت پتانسیل رسیدن به محدوده ۷۰۰ تومان را نیز دارد!

فرضیه سازی:

بیایید در این گام بررسی نماییم که این افزایش هزینه مالی و کاهش فروش چگونه ایجاد و باعث زیان شده است؛ و اگر همه موارد منفی ناشی از هزینه ها برداشته شود چه می شود؟

سایپا دیزل تولید کننده ولوو در ایران بوده و قطعات را از کشور سوئد وارد می کند و در گذشته می توانسته است از فروشنده قطعات وارد کرده و پول آن را ۱ سال بعد و نهایتاً با کارمزد ۶ درصدی بپردازد. اما پس از تحریم شدن ایران، این شرکت چند اتفاق بد برایش رخ داده است که باعث افزایش این هزینه ها شده است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  1. در این دوران به این شرکت به سختی قطعات داده می شده است.
  2. شرکت ولوو دیگر به خکاوه بصورت اعتباری Ckd نمی داده و شرکت باید پول نقد برای واردات پرداخت می نموده است.
  3. بانکهای ایرانی در این دوران مشکل نقل و انتقال پول داشته اند و برای این شرکت نتوانسته اند lc گشایش نمایند. لذا در این دوره، شرکت با واسطه این کار را انجام می داده است که همین موضوع باعث این شده که هزینه نقل و انتقال پول بسیار بالا برود.
  4. در این دوره شرکت مجبور بوده است از منابع بانکهای ایرانی با نرخ بهره بالای 24 درصد استفاده نماید و به مرور زمان هزینه مالی آن بالا رود و شروع به آب کردن سود عملیاتی نماید.
  5. همچنین رکود اقتصادی موجود، باعث کاهش فروش و البته افزایش بهای تمام شده است و علاوه بر آن، به علت تورم نیز دست به دست هم داده تا زیان این شرکت بالا برود.

امادر این دوره، شرایط در حال تغییر است اما چگونه؟

  1. تحریمهای بانکی در حال برداشته شدن هستند؛ پس هزینه انتقال پول کاهش خواهد یافت.
  2. شرکت ولوو علاقه مندی بسیار زیاد برای فعالیت در بازار ایران پس از اجرای برجام دارد.
  3. شرکت ولوو علاقه مند است که اجناس را به شرکت ارسال نموده و مبلغ آن را 1 سال بعد و با نرخ 8 درصد دریافت نماید.
  4. با رونق اقتصادی وضعیت فروش شرکت می تواند بالا برود.
  5. ناوگان فرسوده حمل و نقل بین جاده ای باید تعویض شده و ماشین های به روز و استاندارد وارد جاده ها شوند.

حالا می توان حس نمود که تمام مواردی که از سال ۸۳ تا ۹۵ باعث افزایش هزینه های مالی این شرکت شده بود در حال بازگشت بوده و اثر آن ها در حال کم شدن است.

اما فرضیات بلند مدت (۳برای یک دوره ساله؛ در صورت عدم تغییر ثبات سیاسی و اجرا شدن برجام و بدون تنش):

  1. شرکت در حال واردات خودرو از طریق گشایش lcخواهد بود و فروش شرکت عملیاتی و اجرایی خواهد بود.
  2. نخست اینکه شرکت بابت فروش های مذکور سود شناسایی کرده و از زیان انباشته آن کاسته خواهد شد.
  3. دوم اینکه شرکت بابت خرید ckd تأمین مالی نموده و 1 سال بعد از آن با نرخ 8 درصد پرداخت خواهد نمود.
  4. مبالغ ناشی از فروش را به بانکها پرداخت خواهد کردکه منجر به تسویه وام های 28 درصدی شده و جایگزین آن وام های 8 درصدی می شود و از این محل 20 درصد سود نصیب خود خواهد نمود.
  5. در بلند مدت و درطی 3 سال، شرکت توانایی کاهش هزینه های مالی خود را در حدود هر سهم 100 تومان خواهد داشت و می تواند آنرا به 20 تومان هزینه مالی کاهش دهد.
  6. حالا فرض کنیم شرکت همان 80 تومان سود عملیاتی را نیز داشته باشد. پس خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

جمع بندی:

آنچه مسلم است این است که شرکت سایپا دیزل با توجه به پتانسیل های موجود یک شرکت استراتژیک بوده و آینده بسیار درخشان برای سرمایه گذاری دارد و پیشنهاد برای سرمایه گذاران به تفکیک، بدین صورت خواهد بود:

  1. این شرکت با فروش های مذکور، در 3 سال آتی (و حتی زودتر)، حداقل به 700 تومان خواهد رسید.
  2. معامله گران کوتاه مدت با رصد اخبار بالا و بررسی نموداری در این سهم می توانند اقدام به خرید و فروش نمایند با این اطمینان که با در نظر گرفتن فرضیات مذکور، به تارگت مورد نظر خواهیم رسید.
  3. معامله گران بلند مدت می توانند در این شرکت حتی در قیمتهای فعلی سرمایه گذاری نموده و با افق دید حداقل 1 ساله و با ریسک کم و با درنظر گرفتن تحقق یک به یک موارد بالا، از سرمایه گذاری خود سود مناسبی کسب نمایند.

تهیه و تنظیم: سید یاسر مهدی مهر آور



: در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم و اثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را جهت تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثر گذار بر آینده سودآوری شرکتها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!
علت تحلیل: شایعاتی مبنی بر عقد قراردادهای جدید در دوران پسا تحریم
نتیجه‌گیری: خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

شرکت سایپا دیزل با نماد معاملاتی خکاوه در ماههای اخیر بازدهی بیش از ۲۰۰ درصدی را برای سهامدارانش به جای گذاشته است. تحولات اخیر در شرکت و فرصت های بوجود آمده در دوران پساتحریم، چشم انداز بازار را نسبت به آینده شرکت بهبود بخشیده و این شرکت را به جمله نمادهای مورد توجه بازار اضافه کرده است.

در این نوشتار سعی می کنیم که داستان تاریخی سایپا دیزل را به طور خلاصه و به اتفاق بررسی کرده و نکات مهم و اثر گزار بر آینده سودآوری شرکت را جهت تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک دوره سه ساله مشخص کنیم. مسلماً مهمترین عامل موفقیت در بازار سرمایه کشف نکات مثبت اثر گذار بر آینده سودآوری شرکتها می باشد و افق دید بلند تر می تواند بسیار در این راستا کمک حالمان بشود. در گام نخست باید از کارنامه شرکت شروع کرده و آن را کالبدشکافی نماییم تا بتوانیم پتانسیل های نهفته را کشف کنیم!

نکات ساده صورتهای مالی:

اگر به سراغ صورتهای مالی شرکت برویم و یا گزارش هیئت مدیره شرکت را مطالعه نماییم، به چند نکته خیلی ساده در ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت پی می بریم که تغییرات احتمالی آنها در آینده می تواند بسیار در رشد قیمتی سهم موثر باشد.

یکم/ شرکت دارای سود عملیاتی است.

دوم/ شرکت دارای زیان کل می باشد.

همین دو نکته ابتدایی، می تواند بسیاری از نکات رشد سود آوری آتی سهم را رمز گشایی می کند. اما چگونه؟

پاسخ این است که وقتی شرکتی از لحاظ عملیاتی دارای سودآوری می باشد، یعنی مشکل تولید و فروش نداشته و آن چه موجب می شود در آخر سال شرکت زیان شناسایی نماید، به احتمال بسیار زیاد هزینه های مالی سنگین است که سود عملیاتی شرکت را می خورد.

مسلماً با نگاه دقیق تر به گزارشات و صورت های مالی شرکت می توان پی به این نکته برد که پاشنه آشیل سایپا دیزل، هزینه های مالی گزاف آن است که در حال پرداخت به بانک ها می باشد. پس اجازه بدهید در این گام، نگاهی به ترازنامه شرکت داشته باشیم!

اگر نیم نگاهی به صورتهای مالی بیندازیم، خواهیم دید که:

  1. شرکت دارای سودعملیاتی حدود 80 تومان به ازای هر سهم می باشد.
  2. شرکت حدوداً دارای 800 میلیارد تومان بدهی بانکی است.
  3. نرخ بهره ای که شرکت بابت این وام می پردازد حدود 28 درصد است، یعنی شرکت سالانه 224 میلیارد تومان هزینه مالی می دهد ( به ازای هر سهم 110 تومان می شود).
  4. سرمایه شرکت 2200 میلیارد تومان است.
  5. زیان انباشته شرکت حدود 500 میلیارد تومان است.

نکته بسیار کلیدی همین جاست! بیایید دوباره مفروضات بالا را بررسی کنیم:

شرکت دارای سود عملیاتی ۸۰ تومانی است و هزینه های مالی شرکت به ازای هر سهم ۱۱۰ تومان است؛ در نتیجه شرکت در حدود ۳۰ تومان زیان می سازد که در عملکرد سنوات قبل نیز مشهود است. حال سؤال اینجاست که:

  1. این هزینه های مالی گزاف چگونه بوجود آمده است؟
  2. اگر این مشکلات و هزینه ها، مرتفع شود چه می شود؟ ( 110 تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد و سود کلی شرکت با احتساب سود عملیاتی، بیش از 140 تومان خواهد بود!)

حال اگر p/e=۵ هم به سود ۱۴۰ تومانی بدهیم؛ پاسخ این خواهد شد که قیمت هر سهم شرکت پتانسیل رسیدن به محدوده ۷۰۰ تومان را نیز دارد!

فرضیه سازی:

بیایید در این گام بررسی نماییم که این افزایش هزینه مالی و کاهش فروش چگونه ایجاد و باعث زیان شده است؛ و اگر همه موارد منفی ناشی از هزینه ها برداشته شود چه می شود؟

سایپا دیزل تولید کننده ولوو در ایران بوده و قطعات را از کشور سوئد وارد می کند و در گذشته می توانسته است از فروشنده قطعات وارد کرده و پول آن را ۱ سال بعد و نهایتاً با کارمزد ۶ درصدی بپردازد. اما پس از تحریم شدن ایران، این شرکت چند اتفاق بد برایش رخ داده است که باعث افزایش این هزینه ها شده است که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم:

  1. در این دوران به این شرکت به سختی قطعات داده می شده است.
  2. شرکت ولوو دیگر به خکاوه بصورت اعتباری Ckd نمی داده و شرکت باید پول نقد برای واردات پرداخت می نموده است.
  3. بانکهای ایرانی در این دوران مشکل نقل و انتقال پول داشته اند و برای این شرکت نتوانسته اند lc گشایش نمایند. لذا در این دوره، شرکت با واسطه این کار را انجام می داده است که همین موضوع باعث این شده که هزینه نقل و انتقال پول بسیار بالا برود.
  4. در این دوره شرکت مجبور بوده است از منابع بانکهای ایرانی با نرخ بهره بالای 24 درصد استفاده نماید و به مرور زمان هزینه مالی آن بالا رود و شروع به آب کردن سود عملیاتی نماید.
  5. همچنین رکود اقتصادی موجود، باعث کاهش فروش و البته افزایش بهای تمام شده است و علاوه بر آن، به علت تورم نیز دست به دست هم داده تا زیان این شرکت بالا برود.

امادر این دوره، شرایط در حال تغییر است اما چگونه؟

  1. تحریمهای بانکی در حال برداشته شدن هستند؛ پس هزینه انتقال پول کاهش خواهد یافت.
  2. شرکت ولوو علاقه مندی بسیار زیاد برای فعالیت در بازار ایران پس از اجرای برجام دارد.
  3. شرکت ولوو علاقه مند است که اجناس را به شرکت ارسال نموده و مبلغ آن را 1 سال بعد و با نرخ 8 درصد دریافت نماید.
  4. با رونق اقتصادی وضعیت فروش شرکت می تواند بالا برود.
  5. ناوگان فرسوده حمل و نقل بین جاده ای باید تعویض شده و ماشین های به روز و استاندارد وارد جاده ها شوند.

حالا می توان حس نمود که تمام مواردی که از سال ۸۳ تا ۹۵ باعث افزایش هزینه های مالی این شرکت شده بود در حال بازگشت بوده و اثر آن ها در حال کم شدن است.

اما فرضیات بلند مدت (۳برای یک دوره ساله؛ در صورت عدم تغییر ثبات سیاسی و اجرا شدن برجام و بدون تنش):

  1. شرکت در حال واردات خودرو از طریق گشایش lcخواهد بود و فروش شرکت عملیاتی و اجرایی خواهد بود.
  2. نخست اینکه شرکت بابت فروش های مذکور سود شناسایی کرده و از زیان انباشته آن کاسته خواهد شد.
  3. دوم اینکه شرکت بابت خرید ckd تأمین مالی نموده و 1 سال بعد از آن با نرخ 8 درصد پرداخت خواهد نمود.
  4. مبالغ ناشی از فروش را به بانکها پرداخت خواهد کردکه منجر به تسویه وام های 28 درصدی شده و جایگزین آن وام های 8 درصدی می شود و از این محل 20 درصد سود نصیب خود خواهد نمود.
  5. در بلند مدت و درطی 3 سال، شرکت توانایی کاهش هزینه های مالی خود را در حدود هر سهم 100 تومان خواهد داشت و می تواند آنرا به 20 تومان هزینه مالی کاهش دهد.
  6. حالا فرض کنیم شرکت همان 80 تومان سود عملیاتی را نیز داشته باشد. پس خکاوه توانایی ساختن سود حدود 140 تومان را خواهد داشت و با یک حساب ساده، با فرض p/e=5، می تواند با فرض به صفر رسیدن زیان انباشته به قیمت 700 تومان برسد.

جمع بندی:

آنچه مسلم است این است که شرکت سایپا دیزل با توجه به پتانسیل های موجود یک شرکت استراتژیک بوده و آینده بسیار درخشان برای سرمایه گذاری دارد و پیشنهاد برای سرمایه گذاران به تفکیک، بدین صورت خواهد بود:

  1. این شرکت با فروش های مذکور، در 3 سال آتی (و حتی زودتر)، حداقل به 700 تومان خواهد رسید.
  2. معامله گران کوتاه مدت با رصد اخبار بالا و بررسی نموداری در این سهم می توانند اقدام به خرید و فروش نمایند با این اطمینان که با در نظر گرفتن فرضیات مذکور، به تارگت مورد نظر خواهیم رسید.
  3. معامله گران بلند مدت می توانند در این شرکت حتی در قیمتهای فعلی سرمایه گذاری نموده و با افق دید حداقل 1 ساله و با ریسک کم و با درنظر گرفتن تحقق یک به یک موارد بالا، از سرمایه گذاری خود سود مناسبی کسب نمایند.

تهیه و تنظیم: سید یاسر مهدی مهر آور


1395/01/24
0
/
26
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333