رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

خیزش اژدها
نوع تحلیل : گزارش   |   نظر کارشناس : بدون تغییر

135

: صنعت خودروی کشورمان در سال‌های اخیر با رقیبی قدرتمند از دیار شرق روبرو است. هم اکنون چین بخش چشمگیری از بازار خودروی ایران را در اختیار دارد و ما با این سؤال روبرو هستیم که آیا می‌توانیم از پیشرفت صنعت خودروی چین در کشورمان ممانعت به عمل آوریم؟ معاون مهندسی و مشاور مدیر عامل شرکت زامیاد شهرام فداکار، با بررسی صنعت خودروی چین در دهه اخیر به این سؤال (به صورت اختصاصی برای رسانه اجتماعی-تحلیلی ارشن) پاسخ می‌دهد.

خیزش اژدها

در سال گذشته ورود خودروهای چینی به کشور افزایش چشمگیری یافته است. آمار حاکی از آن اند که در سال گذشته ایران بزرگ ترین بازار صادراتی برای خودروهای چینی بوده است. علاوه بر این خبرهای هر روزه انعقاد قرارداد و توافق نامه های همکاری میان خودروسازان داخلی و شرکت های چینی نشان دهنده افزایش همکاری بین ایران و چین در صنعت خودرو است. بسیاری از مردم نسبت به این موارد واکنش مثبتی نداشته وگرایش مدیران این صنعت به خودروهای چینی را مساوی با افت کیفی صنعت خودرو می دانند. در این مقاله سعی شده با بررسی اجمالی روند رشد و توسعه صنعت خودروی چین به این سوال اساسی پاسخ داده شود که آیا ایران به عنوان یک کشور صاحب صنعت خودرو در جهان می تواند نسبت به صنعت خودروی چین بی تفاوت باشد؟

انتهای سال ۱۹۹۹ دروازه ورود به هزاره سوم است، چین در این سال با تولید یک میلیون و هشتصد و سی هزار خودرو جایگاه نهم تولید جهان را به خود اختصاص داده است، این تولید برای کشوری با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد هزار نفری رقم قابل توجهی نیست. در این سال بیش از ۵۶ میلیون خودرو در جهان تولید شده است و سهم چین در این میان تنها سه درصد از کل تولید خودرو در دنیاست.

اما به نظر میرسد اژدها سرخ تصمیم به حرکت گرفته است. در اواخر سال ۲۰۰۰ چین به باشگاه تولیدکنندگان دو میلیونی می پیوندد و رکورد تولید خود را به دو میلیون و ۶۹ هزار خودرو می رساند، دراولین گام انگلستان را پشت سر گذاشته و جایگاه خود را یک پله ارتقا داده مقام چهارمی تولید خودرو را در جهان کسب می کند. رشد اژدها در این سال بیش از ۱۳ درصد است.

سال ۲۰۰۱ نیز با تولید دو میلیون و سیصد هزارتایی به پایان می رسد. رشد این سال نزدیک به۱۳ درصد است که درمجموع برای این صنعت در حال رشد مناسب می نماید. سال ۲۰۰۲ سال اولین غرش اژدها است؛ در این سال چین بیش از ۴۰ درصد به میزان تولید خود می افزاید و وارد باشگاه جدید سه میلیونی ها می شود. کره جنوبی، اسپانیا و کانادا رقبایی هستند که عقب می مانند در حالی که چین خود را به جایگاه پنجم تولید خودرو می رساند اما هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش زیادی لازم است.

سال ۲۰۰۳ باز هم سالی برای برداشتن گامی بلند است ۳۵ درصد رشد و دریافت جواز ورود به باشگاه ۴ میلیونی ها. در این سال اژدهای سرخ به رقم تولید چهار میلیون و چهارصد و چهار هزار خودرو می رسد. فرانسه از نفس افتاده پشت سر چین قرار می گیرد. حریف بعدی آلمان پرقدرت است. صنعت قدرتمند آلمان سال های سال است که استوار و پا برجا حدود شش میلیون خودرو تولید می کند. آلمان تنها کشوری است که صنعت آن با وجود همه بحران ها جایگاه خود را حفظ کرده و مستحکم به پیش می راند.

سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ باز هم عقاب آلمان فراتر از اژدهای چین پرواز می کند. اگر چه چین تولید خود را به پنج میلیون رسانده اما باز هم نتوانسته از آلمان پیشی بگیرد. عقاب و اژدها دیگر شانه به شانه اند. رشد در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۷.۸ و در سال ۲۰۰۵ حدود ۹.۲۵ درصد است.

سال ۲۰۰۶ برای اژدهای سرخ سال رسیدن به سکوی سه طبقه قهرمانی است. در این سال بالاخره هیولای سرخ، آلمان را با قدرت پشت سر گذاشته و با رشد ۲۵.۷ درصدی هفت میلیون و صد و هشتاد و نه هزار خودرو تولید می کند.

سال ۲۰۰۶ برای آمریکایی ها نیز سال دیگری است. در این سال برای اولین بار امریکا طعم عقب تر دویدن را می چشد. تولید خودرو در ژاپن برای اولین بار از آمریکا پیشی می گیرد. شانه های آمریکا بر زمین نشسته است اما نه به دست اژدهای سرخ که به قدرت سر پنجه اژدهای زرد. در این سال ژاپن ۱۱ میلیون و ۴۸۴ هزار و آمریکا ۱۱ میلیون و ۲۶۴ هزار خودرو تولید کردند.

در این میان سال ۲۰۰۷ چهره متفاوتی دارد. تاثیر بحران مالی امریکا که به گفته بسیاری از اهل فن ریشه در عملکرد اقتصادی سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ داشته، در این سال تاثیرچشمگیر خودرا بر صنایع خودروی این کشور می گذارد در نتیجه در سال ۲۰۰۷ آمریکایی ها برای دومین سال متوالی کمتر از ژاپن تولید می کنند.

تولید آمریکا ۱۰ میلیون ۷۸۱ هزار و ژاپن ۱۱ میلیون و ۵۹۶ هزار دستگاه شده است؛ عقاب سیاه دیگر باید بپذیرد که بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در جهان نیست.

اما چینی ها چه کردند؟ آنها با رشدی معادل ۲۳.۵۵ درصد تولید خود را به هشت میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار خودرو رساندند.

سال ۲۰۰۸ آمریکا باز هم کمتر تولید کرد تنها ۹ میلیون و ۲۹۹ هزار خودرو. چینی ها در این سال اعتراف کردند که رسیدن به آمریکا را برای سال ۲۰۰۹ برنامه ریزی کرده بودند اما با توجه به کاهش تولید در ایالات متحده در این سال توانستند این کشور را نیز پشت سر بگذارند.

پشت سر گذاشتن آمریکا به عنوان یک رقیب استراتژیک آرزویی بود که چینی ها سال های سال خواب آن را می دیدند. در سال ۲۰۰۸ چین نه میلیون و دویست و نود و نه هزار خودرو تولید کرد. رشد صنعت چین در این سال تنها ۴.۶۹ درصد بود به نظر می رسد بحران جهانی چین را نیز بی نصیب نگذاشته اما واقعیت چیز دیگری است. سال ۲۰۰۸ سال دورخیز اژدهای سرخ برای پروازی بزرگ است.

خیزش اژدها

اما سال ۲۰۰۹ سال واقعی خیزش اژدها است سالی که در آن رکورد تولید خودرو در جهان به وسیله چین شکسته می شود. در این سال چین به تنهایی ۱۳ میلیون و هفتصد و نود و یک هزار خودرو تولید می کند. رسیدن از جایگاه نهم به اول و افزایش تولید از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به ۱۳ میلیون ۷۹۱ هزار خودرو تنها در ۱۰ سال چیزی شبیه به معجزه است. سال ۲۰۰۹ برای هر دو رقیب چین مصیبت بار است. ژاپن تنها هفت میلیون و نهصد هزار و آمریکا پنج میلیون هفتصد هزار خودرو تولید کرده اند. چین به تنهایی بیش از مجموع تولید هر دو رقیب، خودرو تولید کرده است. به عبارت دیگر تولیدات ژاپن و آمریکا درمجموع توان مقابله با چین را ندارند. نرخ افزایش تولید چین در این سال ۴۸.۳۱ درصد است.

از سال ۲۰۰۹ تاکنون چین به تنهایی رقیب بلامنازع در تولید خودرو بوده است. در همه این سال ها (به جز ۲۰۱۲) چین به تنهایی بیش از مجموع تولید هر دو رقیب خود خودرو تولید کرده است. در سال ۲۰۱۳ چین تولید خود را به رقم باور نکردنی ۲۲ میلیون خودرو رسانید و سال ۲۰۱۴ نیز ۲۳ میلیون و هفتصد و بیست و سه هزار خودرو تولید کرد. این در حالی است که تولید خودرو در کل جهان ۸۹ میلیون و ۷۴۷ هزار دستگاه بوده به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۶ درصد تولیدات خودروی جهان در کشور چین انجام شده است.

کشور چین به تنهایی بیش از یک چهارم صنعت خودروجهان را در دست دارد. هر چند بخش عظیمی از این تولید توسط سرمایه گذاران خارجی علی الخصوص آمریکا و ژاپن انجام می شود اما نکته اصلی در این است که به هر صورت تولیدات توسط چینی ها انجام می شوند. انسان هایی که اغلب آنها در این چند ساله از افرادی معمولی و عمدتا کشاورز به کارگران، مهندسین و مدیرانی کارآمد بدل شده اند. متخصصین چینی کسانی هستند که با گوشت و پوست خود طعم افزایش تولید ۴۰ درصدی و تولید میلیونی را چشیده اند. چنین مردمانی قابل احترامند. به علاوه این نکته اساسی را نباید از نظر دور داشت که کلیه امکانات این تولیدات در حال حاضر روی خاک جمهوری خلق چین مستقرند امکاناتی که کپی و بهینه سازی آنها برای چشم بادامی های سخت کوش بسیار ساده است.

تولید به دست چین با اسم و رسم و سطح خدمات غربی آن چیزی است که امروز در بازار تشنه و رو به گسترش چین کاملا به چشم می خورد. مشتری چینی دیگر آن مشتری کم درآمد با سطح توقع پایین که تا ده سال قبل می شناختیم نیست. رشد و توسعه در همه زمینه ها علاوه بر افزایش درآمد باعث افزایش سطح توقع مشتریان چینی نیز شده است. برای مشتریان متمول و متوقع خدمات در سطح عالی لازم است. غربی ها راهی جز ماندن در بازار چین ندارند و چینی ها نشان داده اند که شاگردان بسیار خوبی هستند. دور از انتظار نیست که چینی ها سبک خدمت رسانی غربی را آموخته ودر این زمینه هم بهتر ازاستادان خود عمل کنند.

نمودی از رشد خدمات و کیفیت برندهای چینی در نمایشگاه سال ۲۰۱۵ شانکهای به نمایش درآمد. دور نیست روزی که هر غربی، ژاپنی و شاید ایرانی آرزوی داشتن خودرویی چینی را داشته باشد.

ویراستار: فرزانه روزبهانی



: صنعت خودروی کشورمان در سال‌های اخیر با رقیبی قدرتمند از دیار شرق روبرو است. هم اکنون چین بخش چشمگیری از بازار خودروی ایران را در اختیار دارد و ما با این سؤال روبرو هستیم که آیا می‌توانیم از پیشرفت صنعت خودروی چین در کشورمان ممانعت به عمل آوریم؟ معاون مهندسی و مشاور مدیر عامل شرکت زامیاد شهرام فداکار، با بررسی صنعت خودروی چین در دهه اخیر به این سؤال (به صورت اختصاصی برای رسانه اجتماعی-تحلیلی ارشن) پاسخ می‌دهد.

خیزش اژدها

در سال گذشته ورود خودروهای چینی به کشور افزایش چشمگیری یافته است. آمار حاکی از آن اند که در سال گذشته ایران بزرگ ترین بازار صادراتی برای خودروهای چینی بوده است. علاوه بر این خبرهای هر روزه انعقاد قرارداد و توافق نامه های همکاری میان خودروسازان داخلی و شرکت های چینی نشان دهنده افزایش همکاری بین ایران و چین در صنعت خودرو است. بسیاری از مردم نسبت به این موارد واکنش مثبتی نداشته وگرایش مدیران این صنعت به خودروهای چینی را مساوی با افت کیفی صنعت خودرو می دانند. در این مقاله سعی شده با بررسی اجمالی روند رشد و توسعه صنعت خودروی چین به این سوال اساسی پاسخ داده شود که آیا ایران به عنوان یک کشور صاحب صنعت خودرو در جهان می تواند نسبت به صنعت خودروی چین بی تفاوت باشد؟

انتهای سال ۱۹۹۹ دروازه ورود به هزاره سوم است، چین در این سال با تولید یک میلیون و هشتصد و سی هزار خودرو جایگاه نهم تولید جهان را به خود اختصاص داده است، این تولید برای کشوری با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد هزار نفری رقم قابل توجهی نیست. در این سال بیش از ۵۶ میلیون خودرو در جهان تولید شده است و سهم چین در این میان تنها سه درصد از کل تولید خودرو در دنیاست.

اما به نظر میرسد اژدها سرخ تصمیم به حرکت گرفته است. در اواخر سال ۲۰۰۰ چین به باشگاه تولیدکنندگان دو میلیونی می پیوندد و رکورد تولید خود را به دو میلیون و ۶۹ هزار خودرو می رساند، دراولین گام انگلستان را پشت سر گذاشته و جایگاه خود را یک پله ارتقا داده مقام چهارمی تولید خودرو را در جهان کسب می کند. رشد اژدها در این سال بیش از ۱۳ درصد است.

سال ۲۰۰۱ نیز با تولید دو میلیون و سیصد هزارتایی به پایان می رسد. رشد این سال نزدیک به۱۳ درصد است که درمجموع برای این صنعت در حال رشد مناسب می نماید. سال ۲۰۰۲ سال اولین غرش اژدها است؛ در این سال چین بیش از ۴۰ درصد به میزان تولید خود می افزاید و وارد باشگاه جدید سه میلیونی ها می شود. کره جنوبی، اسپانیا و کانادا رقبایی هستند که عقب می مانند در حالی که چین خود را به جایگاه پنجم تولید خودرو می رساند اما هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش زیادی لازم است.

سال ۲۰۰۳ باز هم سالی برای برداشتن گامی بلند است ۳۵ درصد رشد و دریافت جواز ورود به باشگاه ۴ میلیونی ها. در این سال اژدهای سرخ به رقم تولید چهار میلیون و چهارصد و چهار هزار خودرو می رسد. فرانسه از نفس افتاده پشت سر چین قرار می گیرد. حریف بعدی آلمان پرقدرت است. صنعت قدرتمند آلمان سال های سال است که استوار و پا برجا حدود شش میلیون خودرو تولید می کند. آلمان تنها کشوری است که صنعت آن با وجود همه بحران ها جایگاه خود را حفظ کرده و مستحکم به پیش می راند.

سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ باز هم عقاب آلمان فراتر از اژدهای چین پرواز می کند. اگر چه چین تولید خود را به پنج میلیون رسانده اما باز هم نتوانسته از آلمان پیشی بگیرد. عقاب و اژدها دیگر شانه به شانه اند. رشد در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۷.۸ و در سال ۲۰۰۵ حدود ۹.۲۵ درصد است.

سال ۲۰۰۶ برای اژدهای سرخ سال رسیدن به سکوی سه طبقه قهرمانی است. در این سال بالاخره هیولای سرخ، آلمان را با قدرت پشت سر گذاشته و با رشد ۲۵.۷ درصدی هفت میلیون و صد و هشتاد و نه هزار خودرو تولید می کند.

سال ۲۰۰۶ برای آمریکایی ها نیز سال دیگری است. در این سال برای اولین بار امریکا طعم عقب تر دویدن را می چشد. تولید خودرو در ژاپن برای اولین بار از آمریکا پیشی می گیرد. شانه های آمریکا بر زمین نشسته است اما نه به دست اژدهای سرخ که به قدرت سر پنجه اژدهای زرد. در این سال ژاپن ۱۱ میلیون و ۴۸۴ هزار و آمریکا ۱۱ میلیون و ۲۶۴ هزار خودرو تولید کردند.

در این میان سال ۲۰۰۷ چهره متفاوتی دارد. تاثیر بحران مالی امریکا که به گفته بسیاری از اهل فن ریشه در عملکرد اقتصادی سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ داشته، در این سال تاثیرچشمگیر خودرا بر صنایع خودروی این کشور می گذارد در نتیجه در سال ۲۰۰۷ آمریکایی ها برای دومین سال متوالی کمتر از ژاپن تولید می کنند.

تولید آمریکا ۱۰ میلیون ۷۸۱ هزار و ژاپن ۱۱ میلیون و ۵۹۶ هزار دستگاه شده است؛ عقاب سیاه دیگر باید بپذیرد که بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در جهان نیست.

اما چینی ها چه کردند؟ آنها با رشدی معادل ۲۳.۵۵ درصد تولید خود را به هشت میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار خودرو رساندند.

سال ۲۰۰۸ آمریکا باز هم کمتر تولید کرد تنها ۹ میلیون و ۲۹۹ هزار خودرو. چینی ها در این سال اعتراف کردند که رسیدن به آمریکا را برای سال ۲۰۰۹ برنامه ریزی کرده بودند اما با توجه به کاهش تولید در ایالات متحده در این سال توانستند این کشور را نیز پشت سر بگذارند.

پشت سر گذاشتن آمریکا به عنوان یک رقیب استراتژیک آرزویی بود که چینی ها سال های سال خواب آن را می دیدند. در سال ۲۰۰۸ چین نه میلیون و دویست و نود و نه هزار خودرو تولید کرد. رشد صنعت چین در این سال تنها ۴.۶۹ درصد بود به نظر می رسد بحران جهانی چین را نیز بی نصیب نگذاشته اما واقعیت چیز دیگری است. سال ۲۰۰۸ سال دورخیز اژدهای سرخ برای پروازی بزرگ است.

خیزش اژدها

اما سال ۲۰۰۹ سال واقعی خیزش اژدها است سالی که در آن رکورد تولید خودرو در جهان به وسیله چین شکسته می شود. در این سال چین به تنهایی ۱۳ میلیون و هفتصد و نود و یک هزار خودرو تولید می کند. رسیدن از جایگاه نهم به اول و افزایش تولید از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به ۱۳ میلیون ۷۹۱ هزار خودرو تنها در ۱۰ سال چیزی شبیه به معجزه است. سال ۲۰۰۹ برای هر دو رقیب چین مصیبت بار است. ژاپن تنها هفت میلیون و نهصد هزار و آمریکا پنج میلیون هفتصد هزار خودرو تولید کرده اند. چین به تنهایی بیش از مجموع تولید هر دو رقیب، خودرو تولید کرده است. به عبارت دیگر تولیدات ژاپن و آمریکا درمجموع توان مقابله با چین را ندارند. نرخ افزایش تولید چین در این سال ۴۸.۳۱ درصد است.

از سال ۲۰۰۹ تاکنون چین به تنهایی رقیب بلامنازع در تولید خودرو بوده است. در همه این سال ها (به جز ۲۰۱۲) چین به تنهایی بیش از مجموع تولید هر دو رقیب خود خودرو تولید کرده است. در سال ۲۰۱۳ چین تولید خود را به رقم باور نکردنی ۲۲ میلیون خودرو رسانید و سال ۲۰۱۴ نیز ۲۳ میلیون و هفتصد و بیست و سه هزار خودرو تولید کرد. این در حالی است که تولید خودرو در کل جهان ۸۹ میلیون و ۷۴۷ هزار دستگاه بوده به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۶ درصد تولیدات خودروی جهان در کشور چین انجام شده است.

کشور چین به تنهایی بیش از یک چهارم صنعت خودروجهان را در دست دارد. هر چند بخش عظیمی از این تولید توسط سرمایه گذاران خارجی علی الخصوص آمریکا و ژاپن انجام می شود اما نکته اصلی در این است که به هر صورت تولیدات توسط چینی ها انجام می شوند. انسان هایی که اغلب آنها در این چند ساله از افرادی معمولی و عمدتا کشاورز به کارگران، مهندسین و مدیرانی کارآمد بدل شده اند. متخصصین چینی کسانی هستند که با گوشت و پوست خود طعم افزایش تولید ۴۰ درصدی و تولید میلیونی را چشیده اند. چنین مردمانی قابل احترامند. به علاوه این نکته اساسی را نباید از نظر دور داشت که کلیه امکانات این تولیدات در حال حاضر روی خاک جمهوری خلق چین مستقرند امکاناتی که کپی و بهینه سازی آنها برای چشم بادامی های سخت کوش بسیار ساده است.

تولید به دست چین با اسم و رسم و سطح خدمات غربی آن چیزی است که امروز در بازار تشنه و رو به گسترش چین کاملا به چشم می خورد. مشتری چینی دیگر آن مشتری کم درآمد با سطح توقع پایین که تا ده سال قبل می شناختیم نیست. رشد و توسعه در همه زمینه ها علاوه بر افزایش درآمد باعث افزایش سطح توقع مشتریان چینی نیز شده است. برای مشتریان متمول و متوقع خدمات در سطح عالی لازم است. غربی ها راهی جز ماندن در بازار چین ندارند و چینی ها نشان داده اند که شاگردان بسیار خوبی هستند. دور از انتظار نیست که چینی ها سبک خدمت رسانی غربی را آموخته ودر این زمینه هم بهتر ازاستادان خود عمل کنند.

نمودی از رشد خدمات و کیفیت برندهای چینی در نمایشگاه سال ۲۰۱۵ شانکهای به نمایش درآمد. دور نیست روزی که هر غربی، ژاپنی و شاید ایرانی آرزوی داشتن خودرویی چینی را داشته باشد.

ویراستار: فرزانه روزبهانی


1394/09/14
0
/
11
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333